Vijf fundamenten van een positief imago

Een bedrijf valt of staat bij een goed imago. Immers, een negatief imago kost je veel klanten. Maar hoe krijg je een positief imago? De vijf fundamenten van een goed imago.
Onderdeel van (positieve) publiciteit genereren is dat je product en/of bedrijf een positief imago heeft. Daarvoor moeten de vijf fundamenten die ten grondslag aan een imago liggen, in orde zijn. De vijf fundamenten van een goed imago zijn:

Zichtbaar

Hoe zichtbaar is je product of dienst voor je (potentiële) klanten, leveranciers en relaties? Leggen ze bijvoorbeeld bij het zien van je logo direct de link met hetgeen je bedrijf doet of levert? Reageer je direct als er iets relevants binnen je branche speelt of als je bedrijf, product of dienst in het nieuws komt?

Onderscheidend

Hoe onderscheid jij je ten opzichte van de concurrentie. Wat maakt jou anders - beter - dan de concurrent? Let daarbij op dat je gemaakte beloftes ook daadwerkelijk nakomt, anders ben je vooral in negatieve zin onderscheidend: een bedrijf dat grote beloftes maakt, die het niet nakomt.

Consistent

Consistent zijn is belangrijk voor je geloofwaardigheid. Als je het ene zegt en het andere doet of - nog erger - vandaag dit zegt en morgen dat, dan draagt dat niet bepaald bij aan een positief imago. Kortom, kom met één verhaal en het liefst ook één gezicht naar de buitenwereld.

Transparant

Communiceer eerlijk en open. Een verborgen agenda of veel geheimen voor het publiek wekt wantrouwen. Wees daarom zo transparant mogelijk in wie je bent en wat je doet. Zeker wanneer iemand er naar vraagt is het belangrijk zoveel mogelijk relevante informatie te geven, voor zover mogelijk is.

Authentiek

Zeg waar het op staat, blijf dicht bij je eigen bedrijf of merk. Voorkom dat je met alle winden meewaait en daardoor een onbetrouwbaar imago krijgt.

Zie onze website voor meer informatie