Marketeers: goede marketingcampagne opzetten

Aan marketeers de taak een nieuw product of dienst in de picture te spelen. Een goede marketingcampagne met een mooi verkoopverhaal is daarbij noodzakelijk. Tips om met een goede campagne klanten voor je te winnen.
Wanneer je een nieuw product of dienst lanceert, wil je dit aan de buitenwereld bekend maken. Hoe komen de klanten anders naar je toe? Hoe maak je het bekend aan de buitenwereld? In basis zijn er drie manieren om dat te doen:
  1. Mond tot mond reclame
  2. Gratis publiciteit
  3. Adverteren
Natuurlijk is de eerste manier het goedkoopst. Bovendien hoef je daar als ondernemer de minste energie in te stoppen. Welke opties ook naar voren komen om je nieuwe product of onderneming in de markt te zetten, het vooraf opstellen van een goede marketingcampagne kan veel flaters en negatieve publiciteit voorkomen. Waar moet je aan denken bij het maken van een marketingcampagne? De checklist.

Stel de klant centraal

Voordat je een marketingcampagne start, moet je eerst zorgen dat je de klant centraal hebt. Een onderzoek uit een grijs verleden over wie de consument is, is niet voldoende. Stel jezelf voor de start van iedere campagne de volgende vragen:
  • Wie is je doelgroep?
  • Waar hebben jouw (toekomstige) klanten behoefte aan?
  • Hoe kun jij ze het leven makkelijker maken/je klanten van dienst zijn?
  • Hoe bereik je jouw doelgroep?
Het kan zijn dat er meerdere doelgroepen zijn of dat jij je klant op verschillende manieren kunt helpen. In dat geval is het verstandig om verschillende marketingcampagnes op te zetten. Zodoende benader je alle potentiële klanten zo gericht mogelijk, waardoor ze zich eerder aangesproken voelen.

Zorg voor professionele uitstraling

Alles wat je communiceert, moet professionaliteit uitstralen. Van dat ene telefoongesprek met de klant tot aan de bedrijfssite. Zorg daarom dat je onderstaande punten controleert voordat je iets naar buiten brengt:
  • Zijn documenten voorzien van de juiste huisstijl en het bedrijfslogo?
  • Past de boodschap die je communiceert in het communicatiebeleid? Cq. wijkt de informatie niet onbedoeld teveel af van hetgeen je wilt duidelijk maken?
  • Is de uitstraling professioneel genoeg? Gebruik de laserprinter in plaats van een goedkoop uitziend kopietje te versturen

Communiceer open en eerlijk

De huidige consument trapt niet meer zondermeer in de mooiste verkooppraatjes van marketing. Ze zijn kritisch, stellen vragen en gaan op zoek naar informatie bij andere bronnen. Wanneer je als bedrijf alle communicatie angstvallig onder controle probeert te houden en alles overdreven positief opstelt, wekt dat veel eerder wantrouwen en roept het negatieve reacties op. Zorg in plaats daarvan dat alle relevante informatie voorhanden is en bied de klant een zo compleet mogelijk beeld. Wanneer je goed hebt uitgezocht wat de klant wil, kun je makkelijk de juiste informatie aanbieden. Probeer zonder aan te dringen de consument de idee te geven dat hij behoefte heeft aan wat jouw bedrijf te bieden heeft.

Adverteren

Via advertenties kun je een grote groep mensen in één keer bereiken. Daarbij is het wel belangrijk het juiste medium in te schakelen. De Telegraaf mag dan misschien een groot bereik hebben, als loodgieter uit Lutjebroek bereik je veel meer klanten via het lokale huis-aan-huisblad. Kijk dus waar jouw doelgroep zich begeeft en ga daar adverteren. Natuurlijk zorg je in de advertenties ook voor een open en eerlijke communicatie en licht je jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten goed uit.

Ludieke acties

Zeker als je product niet uniek is, moet je zo creatief mogelijk zijn. Verzin een ludieke actie om je product of dienst nog meer onder de aandacht te brengen. Bedenk eens welke opvallende campagnes van andere bedrijven zijn blijven hangen. Zoals de lokale bakker die tegenwoordig ook op zondag open is. Voor iedere klant die bij de eerste opening op zondag in pyjama langskomt, ligt er een gratis brood klaar. Naast dat het nieuwe (potentiële vaste) klanten lokt, zorgen ludieke acties er ook voor dat de media langskomt om het een en ander vast te leggen. Mooie gratis publiciteit dus.

Toon je expertise

Laat de consument zien dat jij expert bent op het gebied waarin je opereert. Niet door te vertellen hoe goed jouw product is, maar door meer te vertellen over het onderwerp rondom je product of dienst. Als leverancier van sloten communiceer je dus vooral over beveiliging en veiligheid. Wanneer de consument dan zijn huis beter wil beveiligen, denkt hij automatisch aan jouw onderneming, omdat hij denkt dat jij de specialist op dit vlak bent.

Neem klachten serieus

Een klacht van één persoon kan voor veel negatieve publiciteit zorgen. Bied een toegankelijke manier om klachten te melden en zorg dat je alle klachten - hoe klein en onbenullig ook - serieus neemt. Probeer tot een oplossing te komen waarmee de klant tevreden is. Is de klacht van grotere omvang, grijp dan tijdig in om een groot schandaal te voorkomen. Een voortijdige terugroepactie roept bijvoorbeeld meer begrip op dan wachten totdat er daadwerkelijk ongelukken gebeuren. Vergeet in dit traject ook niet excuses te maken en te vermelden hoe je het probleem hebt aangepakt en opgelost en wat het euvel was dat het veroorzaakte. Zo geef je het vertrouwen dat je het probleem bij de bron hebt aangepakt en hebt geleerd van je fouten. Consumenten belonen dat op de lange termijn.

Ga voor een duurzame relatie

Wat is er fijner dan een klant die trouw blijft aan jouw bedrijf en - wanneer nodig - direct bij jou aanklopt? Daarnaast zorgt een tevreden klant voor goede mond-tot-mondreclame. Reden te meer om een duurzame relatie op te bouwen met de consument. De makkelijkste manier hiervoor is door contact te onderhouden met de klant nadat deze je product heeft afgenomen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven en updates
  • Vragen naar gebruikerservaringen, tevredenheid en mogelijke verbeterpunten
  • Updates of nieuwe producten gratis of met korting aanbieden
  • Trainingen en cursussen aanbieden die relevant zijn voor je bedrijf, product of dienst

Maak een marketingplan

Tot slot de belangrijkste tip: om te voorkomen dat je halfslachtig te werk gaat en het project daardoor bij voorbaat kansloos is, is het verstandig een marketingplan te maken. Zet daarin gedetailleerd op hoe je te werk gaat, wat je daarvoor nodig hebt en welke resultaten je verwacht en hoopt te halen. Zorg in ieder geval dat je over de volgende punten hebt nagedacht:

Zie onze website voor meer informatie