Marketingplan opstellen: waarom, wanneer en voor wie?

Een doordacht marketingplan kan je onderneming laten slagen. Maar wanneer en waarom schrijf je een marketingplan?
Een marketingplan. Iedereen heeft het erover, maar waarom heb je het nodig? En nog belangrijker, wanneer begin je met het schrijven van een marketingplan? Tips en feiten over het marketingplan.

Waarom schrijf je een marketingplan

Het marketingplan is de kern van je strategie. Het geeft aan hoe jij jouw gestelde doelen gaat bereiken, op welke termijn en met welke middelen. Marketing is de manier om jouw product of dienst bij de afnemer of de klant te krijgen. Daar moet over nagedacht worden en een strategie voor komen; kortom een marketingplan. Eenmaal opgeleverd is het plan de drijvende kracht om personeel enthousiast te krijgen en investeerders over de streep te halen.

Wanneer schrijf je het marketingplan

Nadat je het businessplan hebt geschreven start je met het maken van een marketingplan. De marketing van je onderneming brengt vaak kosten met zich mee. Met een goed marketingplan overtuig je investeerders dat die onkosten gerechtvaardigd zijn. Daarnaast geeft het marketingplan een goede inzage in hoe jouw bedrijf de wereld gaat veroveren.

Voor wie is het marketingplan

Een marketingplan maak je allereerst voor jezelf. Zie het als de completering van je bestaande businessplan. Daarnaast is het marketingplan een belangrijk element bij het zoeken naar investeerders. En wanneer je personeel in dienst hebt, biedt het plan je werknemers inzicht in de doelen die zij mede moeten gaan verwezenlijken.

Elementen van het marketingplan

Een marketingplan is pas compleet met de volgende hoofdstukken:
  1. Korte samenvatting
  2. Bedrijfsanalyse
  3. Doelgroep
  4. Concurrentie
  5. SWOT-analyse
  6. Strategie en targets
  7. Benodigde middelen en technieken
  8. Actieplan en tijdschema

Schrijftips voor het marketingplan

In het marketingplan kun je al je creativiteit kwijt. Let echter op dat je niet in de standaard valkuilen stapt. Een aantal tips om tot een goed marketingplan te komen:
  • Houd bij alles wat je bedenkt en opschrijft de ideale klant voor ogen
  • Investeerders willen cijfers zien: onderbouw je plannen met cijfers zoals kosten en opbrengsten. Draaf echter niet door, het plan moet wel leesbaar blijven.
  • Focus niet alleen op potentieel nieuwe klanten: ook het behoud van bestaande klanten is belangrijk

Afwerken van het marketingplan

Heb je al (een opzet van) posters, mailings of andere onderdelen uit je campagne die je wilt laten zien? Voeg deze marketinguitingen als bijlage toe aan je marketingplan. Perfectioneer je marketingplan voordat je het aan iedereen laat zien, door te controleren op onder andere de vormgeving, schrijfstijl en het gebruik van de huisstijl. Vergeet ook niet om de juiste voorbereidingen te treffen, zodat je aan het eind van de campagne het marketingplan en de uitvoering daarvan goed kunt evalueren. Meer lezen over het schrijven van een marketingplan?

Zie onze website voor meer informatie