Marketingplan schrijven: concurrentie in kaart brengen

Concurrenten liggen altijd op de loer. Breng de concurrentie in kaart in je marketingplan. De checklist voor het vierde deel in het marketingplan: de directe en indirecte concurrenten.
Ook jij hebt last van concurrentie. Je hebt te maken met zowel directe en indirecte concurrenten. In het vierde deel van het marketingplan omschrijf je wie je concurrenten zijn en hoe je ze denkt te verslaan.

Bepaal je marktaandeel

Je vist niet als enige in de vijver. Bepaal hoe groot jouw aandeel op dit moment is en hoeveel groei er reëel gezien mogelijk is. Maak daarbij – afhankelijk van de markten waarin jouw onderneming zich begeeft – onderscheid tussen:
  • Nationaal marktaandeel (desnoods provincie gerelateerd)
  • Europees marktaandeel
  • Globaal marktaandeel

Benoem je concurrenten

Hoeveel concurrenten zijn er en waar bevinden zij zich? Beschrijf in dit deel van het marketingplan wie je directe en indirecte concurrenten zijn. Geef ook aan wie volgens jou de belangrijkste concurrenten zijn. Als het mogelijk is stel je een eenvoudig lijstje op met concrete namen. Dat is een goed uitgangspunt voor jouw positie binnen jouw markt. De directe concurrenten betreffen bedrijven die precies hetzelfde als jij doen. Bij indirecte concurrentie gaat het om bedrijven die met alternatieve producten in dezelfde behoefte van de klant voorzien. Voorbeeld: jij maakt exclusieve ballpoints, je buurman maakt unieke vulpotloden, beide zijn schrijfmiddelen.

Beoordeel je voor- en nadelen

Kijk naar de beoogde doelstellingen en strategievoering van je nabije concurrentie. Maak op basis hiervan een lijst met dingen die je concurrenten beter en slechter doen. Wees hierin eerlijk naar jezelf toe, alleen zo kun je uiteindelijk de concurrent echt verslaan. Punten waar je op kunt vergelijken zijn:
  • Prijsbeleid
  • Kwaliteit
  • Service
  • Onderscheidende factor
  • Communicatie/reclame
  • Extra’s bieden

Bepaal jouw USP

Een USP is een Unique Selling Point: de eigenschap waarmee jouw product of dienst zich onderscheidt van andere vergelijkbare producten of diensten. Wat maakt jouw bedrijf zo uniek? Waarom komen klanten naar jou? Wat is de X-factor waarmee jij de klanten binnenhaalt? Probeer een lijstje op te stellen met trefwoorden en breng deze onder in een stevige USP. Dit mag een ‘oneliner’ zijn, zolang het de lading dekt.

Zie onze website voor meer informatie