Marketingplan schrijven: korte samenvatting

De korte samenvatting is de start van je marketingplan. Het geeft de kern van je marketingplan en businessplan weer. Tips voor een korte samenvatting in het marketingplan.
De korte samenvatting is de eerste pagina van je marketingplan. Niet iedereen heeft tijd om het volledige marketingplan te lezen. Het schrijven van een korte samenvatting is gelijk een goede uitgangsbasis om het  marketingplan verder in te vullen. Nadat het plan geschreven is kan de samenvatting uiteraard altijd nog worden aangescherpt.

Inhoud korte samenvatting

Waarom schrijf je een marketingplan? Het antwoord op die vraag helpt je op weg bij het formuleren van de samenvatting. Concreet geeft deze eerste pagina in het marketingplan antwoord op de volgende vragen:
  • Waarom schrijf je dit marketingplan?
  • Wie is de doelgroep waar jouw bedrijf zich op focust (op wie richt je jouw product of service)?
  • Wat is het doel van de door jouw gekozen marketingtechnieken (product introduceren, klantenkring vergroten of omzet verhogen)?

Lengte korte samenvatting

Het zit al in het begrip verwerkt; een korte samenvatting moet kort en bondig zijn. Het is voor de lezer die weinig tijd heeft. Maak de samenvatting van het marketingplan daarom niet langer dan maximaal één pagina. Schrijven is schrappen. Gedetailleerde omschrijvingen kun je verderop in het marketingplan kwijt.

Zie onze website voor meer informatie