Stappenplan voor een marktonderzoek

Waar begin je met een marktonderzoek, waar moet je op letten en hoe voorkom je dat je resultaten krijgt waar je niets aan hebt? Het stappenplan voor een marktonderzoek.
In dit stappenplan gaan we er vanuit dat je het hele marktonderzoek zelf wilt uitvoeren. Wees je er echter van bewust dat het een tijdrovende klus kan zijn en je wellicht niet de optimale resultaten krijgt. Wanneer het budget het toelaat, is het daarom raadzaam het marktonderzoek (deels) uit te besteden aan een professioneel bureau. Je kunt zelf al veel voorbereidend werk doen, waardoor je het onderzoeksbureau bijvoorbeeld alleen hoeft in te schakelen voor het daadwerkelijk uitzetten van het onderzoek en/of het analyseren van de resultaten kan al heel verhelderend werken. In basis bestaat het stappenplan uit vier onderdelen, te weten (klik op de stap voor de uitgebreide beschrijving):
  1. Voorbereiding
  2. Respondenten zoeken, vinden en uitnodigen
  3. Het daadwerkelijke marktonderzoek
  4. Resultaten opmaken en analyse

Tijdschema

Zet aan het begin van het marktonderzoek voor jezelf op een rij hoeveel tijd je erin wilt stoppen en wanneer je welk gedeelte af wilt hebben. Zo weet je ook wanneer je de eerste resultaten kunt verwachten en dus verder kunt met het oplossen van het probleem waarvoor je het marktonderzoek hebt uitgezet.

Zie onze website voor meer informatie