Wat kost een marktonderzoek?

Een marktonderzoek kan handig zijn. Maar niet ieder bedrijf heeft geld voor een duur onderzoeksbureau. Een overzicht van de kosten voor het uitvoeren van een marktonderzoek.
Het uitvoeren van een marktonderzoek kun je zo duur maken als je zelf wilt. Algemeen geldt de regel dat hoe meer en gedetailleerder de uitkomst van het onderzoek moet zijn, hoe hoger het prijskaartje is dat eraan hangt. De kosten van een marktonderzoek hangen verder van een aantal factoren af.

Budget vrijmaken

Waarschijnlijk heb je vooraf een bepaald budget in gedachten dat je maximaal wilt uitgeven aan het marktonderzoek. Kijk goed of dat bedrag realistisch is. Een klein en simpel onderzoek is goedkoop en prima wanneer de doelstelling zich ervoor leent. Maar honderdduizenden euro’s in een onderzoek stoppen voor een nieuw te lanceren product heeft weinig zin als je vooraf al geen hoge verwachtingen hebt van de verkoop. Probeer de kosten van het onderzoek dus altijd in verhouding te stellen tot wat de resultaten uiteindelijk moeten gaan opleveren.

Factoren die kosten marktonderzoek bepalen:

Checklist met onderdelen waar je rekening mee moet houden bij het maken van een kostenraming voor een marktonderzoek:

Doel

Om een eerste kostenraming te kunnen maken, is het belangrijk om te weten wat je doel is. Maak een duidelijke probleemstelling en kader deze zo goed mogelijk af. Wat wil je precies weten en waarvoor heb je die informatie nodig? Zonder deze informatie kun je geen goed onderzoek verrichten en kun je niet op een rij zetten welke gegevens, informatie en materialen je nodig hebt om het onderzoek überhaupt te kunnen uitvoeren.

Branche

Over welke branche gaat het onderzoek? Hoe algemener, hoe groter de kans dat er al veel onderzoek naar gedaan is. Wil je bijvoorbeeld weten of er behoefte is aan een webshop in kinderkleding, dan kun je al veel informatie vinden uit andere onderzoeken. Zo wordt regelmatig onderzocht wat het bestedingspatroon van Nederlanders is en welke winkels ze kopen, hoe vaak er op het web gekocht wordt etc. Veel van deze resultaten zijn (gratis) op te vragen bij de onderzoeker. Google is hiervoor je beste vriend.

Onderzoeksmethode

Kies je voor een kwalitatief of kwantitatief onderzoek? Een kwalitatief onderzoek kost je veel meer tijd - zeker als je het helemaal zelf uitvoert. Je moet mensen uitnodigen voor een gesprek, ze uitgebreid interviewen en alle (zeer gevarieerde) antwoorden analyseren. De enquête voor een kwantitatief onderzoek kun je vanachter je pc in elkaar zetten en (online) verzenden. Bovendien is een analyse van meerkeuzevragen sneller voltooid. Echter, wat je wint in tijd bij een kwantitatief onderzoek, verlies je in de kosten. Want de online enquête moet worden gemaakt, verzonden (adressenlijst kopen) en de resultaten moeten worden ‘opgemaakt’. Als je het enigszins serieus wil aanpakken, kom je zeker voor een kwantitatief onderzoek al gauw uit bij een onderzoeksbureau. Let op: het is niet handig om de keuze voor een bepaald type onderzoek te laten afhangen van de kosten. Kijk welke onderzoeksmethode het meest past bij het beantwoorden van jouw probleemstelling.

Grootte van het onderzoek (omvang)

De grootte van het onderzoek hangt deels samen met de probleemstelling, de verwachtingen en waar het voor nodig is. Voor een inventarisatie voor het uitbreiden van de buurtwinkel hoef je immers minder mensen te ondervragen dan wanneer je wilt weten of een uitbreiding van je bedrijf naar andere landen binnen Europa kans van slagen heeft. Simpel gezegd betekent hoe hoger de respons en hoe hoger het aantal vragen is, des te duurder en langer duurt het onderzoek.

Onderzoeksbureau inhuren

Het inhuren van een onderzoekbureau scheelt je veel tijd en uitzoekwerk. Immers, zij zijn erin gespecialiseerd, hebben vaak de juiste contacten en een gevarieerd adressenbestand waar ze uit kunnen putten bij het afnemen van de (persoonlijke) enquêtes. Er zijn vele onderzoeksbureaus in Nederland. Sommige zijn gespecialiseerd in een branche of soort onderzoek, terwijl andere bureaus vrijwel alle onderzoeken aannemen. De kosten verschillen daardoor enorm. Kijk goed welk bureau bij je past en of het binnen je budget past.

Zie onze website voor meer informatie