Stappenplan meer verkopen in webshop

Om geld te verdienen met je webshop heb je klanten nodig. Hoe kom je aan bezoekers, zorg je dat deze klanten iets kopen in je webwinkel en laat je ze regelmatig terugkomen? Tips voor meer online verkopen.
Om zoveel mogelijk te verdienen met je webwinkel, moet je een aantal fases door. Verderop in dit dossier online conversie verhogen lees je de uitgebreide tips om online meer te verdienen. Hier het stappenplan om meer bezoekers naar je site te trekken, meer te verkopen en te zorgen dat de klanten regelmatig terugkeren naar jouw webshop.
  1. Creëer bereik
  2. Optimaliseer webwinkel
  3. Optimaliseer het bestelproces
  4. Verleid klanten om terug te komen

Stap 1: Creëer bereik

Wanneer een webshop groeipotentie heeft, is het essentieel dat er meer bezoekers op de site komen. Maar waar haal je die bezoekers vandaan? Daar zijn meerdere mogelijkheden voor. Afhankelijk of je voor de korte- of langetermijninvestering gaat en hoe groot je groeipotentie en budget is, maak je een keuze voor één of meerdere technieken. Daartoe neem je een gespecialiseerd bureau in de arm of je voert het zelf uit. De opties om je bereik te vergroten:
  • Investeren in Search Engine Optimization (SEO)
  • Investeren in Search Engine Marketing (SEM)
  • Partners zoeken voor affiliate marketing
  • Online mond tot mondreclame creëren
  • Social media inzetten, denk aan Facebook, Twitter en LinkedIn
  • Grootscheepse fysieke of online weggeefactie houden
  • Inzetten op free publicity
  • Display: bannercampagnes op sites voor jouw doelgroep
  • Adverteren in traditionele media zoals TV, radio en tijdschriften
Lees hoe je bovenstaande opties kunt inzetten

Stap 2: Optimaliseer webwinkel

Wanneer je meer bezoekers naar je webwinkel weet te trekken, wil je natuurlijk ook de verkooppercentages gelijktijdig zien stijgen. Daarvoor is het belangrijk om je website eens kritisch onder de loep te nemen. Voldoet het aan de eisen van de klant? Ziet de webshop er betrouwbaar uit? En nodigt het uit tot kopen? De onderdelen die je moet langslopen bij conversieoptimalisatie zijn:
  • Het bouncepercentage en uitstappercentage
  • Aanspreken van de juiste doelgroep en focussen
  • Actieve schrijfstijl
  • Mate van overzicht en oproep tot actie
  • Gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid
  • Overtuigingskracht en urgentiegevoel
  • Mogelijkheid om te retargetten
Lees hoe je de bovenstaande aspecten verbetert in jouw webwinkel

Stap 3: Optimaliseer het bestelproces

Bij stap twee heb je de webwinkel in zijn algemeen geoptimaliseerd. Het is daarnaast verstandig om in het bijzonder het bestelproces goed onder de loep te nemen. Het is zonde als mensen wel willen kopen in jouw webshop, maar halverwege het proces alsnog afhaken. Optimaliseer daarom ook het bestelproces. Zorg dat de volgende aspecten van het bestelproces in orde zijn:
  • Creëer een goede fuik naar het bestelproces
  • Stimuleer impulsaankopen met mate
  • Maak (aparte) voorwaarden en extra kosten ruim vóór de koop duidelijk
  • Vraag in het bestelformulier alleen de noodzakelijke gegevens
  • Bied voldoende betaalmogelijkheden
Lees hoe je deze aspecten van het bestelproces verbetert in jouw webwinkel

Stap 4: Verleid klanten om terug te komen

Afhankelijk van de soort producten of diensten die je levert, wil je klanten vaker terugzien in de webwinkel. Daarvoor moet je de consument zien te binden aan jouw webshop. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Manieren om klanten te verleiden terug te komen naar de webshop zijn:
  • Kortingsbon of kleine verrassing bij een gekocht product stoppen
  • Enige tijd na de koop bellen of mailen om tevredenheid te controleren
  • Op speciaal moment een extra verrassing of persoonlijke post sturen
  • Regelmatig een magazine of nieuwsbrief verzenden
  • Relevante voorkeuren voor volgende aankoop (automatisch) opslaan en tonen
  • Gericht retargetten naar aanleiding van laatste gemaakte aankoop
Lees hoe je de genoemde manieren goed toepast om klanten te verleiden
 
Met medewerking van Ulke verkerk, voormalig directeur van online performance marketingbureau Quisma

Zie onze website voor meer informatie