Tips om online klanten aan webshop te binden

Afhankelijk van de soort producten of diensten die je levert, wil je klanten vaker terugzien in de webwinkel. Tips om klanten voor jouw webshop te binden.
Het is gelukt om meer bezoek naar de webwinkel te trekken en de conversie te verhogen. Meer mensen hebben iets gekocht in jouw webshop. Het zou nog mooier zijn als ze geregeld terugkomen in jouw online winkel. Hoe krijg je dat voor elkaar? Tips om online klanten vaker te laten shoppen in jouw winkel. Haal de tips eruit die binnen jouw branche en budget passen.

Kortingsbon bij gekocht product

Klanten zijn gek op korting. Speel daar handig op in door bij iedere aankoop een kortingsbon voor een volgend bezoek te geven. Hierbij geldt: hoe gepersonaliseerder, hoe beter. Geef als het even kan een bon die past bij de gedane aankoop en de logische vervolgaankoop. Zo verleid je de klant nog sterker om terug te komen.

Extra verrassing bij gekocht product

Een kortingsbon is goed voor de directe extra verkoop. Daarnaast is het verstandig om je naamsbekendheid te vergroten en de klant voor langere tijd te herinneren aan jouw merk. Dat doe je door iets extra’s bij het gekocht product te stoppen. Bijvoorbeeld een ballon met jouw logo erop voor de kinderen of een pen met het bedrijfslogo.

Kleine verrassing na aankoop

Wil je niet direct alles prijsgeven, kies er dan voor om pas na een tijdje iets extra´s te sturen aan de consument. Bijvoorbeeld een coupon op het moment dat het product bijna op is bij regulier gebruik. Of een schoonmaakdoekje om het product te onderhouden. Vanzelfsprekend staat ook hier het logo van jouw bedrijf erop.

Stuur magazine of nieuwsbrief

Om een online gekocht product te kunnen versturen, heb je de adresgegevens van de consument nodig. Deze gegevens kun je (na toestemming van de klant) handig inzetten om met de klant in contact te blijven. Je kunt de klant hierdoor op de hoogte houden van:
  • het laatste nieuws
  • kortingsacties
  • nieuwe producten in de (web)winkel
Voordeel magazine:
  • Het oogt veel professioneler dan een digitale nieuwsbrief
  • Het blijft langer in huis liggen, waardoor de consument langer met jouw merk geconfronteerd wordt
  • Goed magazine (geen folder) wordt vaak zichtbaar neergelegd, waardoor familie en vrienden ook jouw merk zien
Voordeel online nieuwsbrief:
  • Het is vele malen goedkoper uit te voeren dan een magazine
  • De productietijd is korter, waardoor je sneller kunt inspelen op kortingsacties en nieuws
  • Klanten zijn al online, je kunt ze dus sneller verleiden tot actie / kopen over te gaan

Persoonlijke post

Heb je iets meer informatie ontvangen van de klant? Gebruik deze specifieke informatie dan op een goede manier. Bijvoorbeeld door een verjaardagskaart per post te sturen. Kleine investering, maar op de lange termijn vele malen effectiever dan een digitale kaart.

Persoonlijke aftersales

Een persoonlijke aftersales is vooral lucratief bij de aanschaf van dure producten waarbij je een de klant een goed gevoel over jouw bedrijf en merk wilt geven. Informeer een korte periode na aanschaf van het product hoe het bevalt. Via de post of -wanneer je de beschikking over een callcenter hebt – via de telefoon. Vraag of duidelijk is wat allemaal mogelijk is met het product en of de klant nog verdere hulp nodig heeft.

Voorkeuren opslaan

Een klant wil zo snel mogelijk een bestelling afronden. Maak het een terugkerende bezoeker daarom gemakkelijk door de basisgegevens die al eerder zijn ingevuld, automatisch te tonen. De klant hoeft enkel te controleren of er na zijn laatste bezoek niets is veranderd. Dat scheelt de consument een hoop tijd. Gegevens die je automatisch kunt opslaan zijn: adres, kledingmaten en andere standaardvoorkeuren. Gegevens opslaan kan middels het gebruik van cookies of door klanten zich eenmalig te laten registreren.

Retargetten

Retargetten kun je ook inzetten om klanten specifiek te verleiden meer verwante producten te kopen in jouw webshop. Door het gebruik van cookies kun je jouw klant (korte tijd) blijven volgen op het web. Heeft de klant net een vliegticket besteld? Dan worden banners getoond met de optie om extra beenruimte bij te boeken. Retargetten wordt op deze manier nog vrij weinig ingezet. Om er gebruik van te maken ben je gebonden aan een gespecialiseerd bureau.
 
Met medewerking van Ulke verkerk, voormalig directeur van online performance marketingbureau Quisma

Zie onze website voor meer informatie