Het persbericht schrijven

Een goed persbericht schrijven is een vak apart. Het moet lekker lezen en de journalist nieuwsgierig maken. Kortom, schrijf nieuws als ware het een artikel in de krant. De checklist om een persbericht te schrijven.

Een duidelijke onderwerpregel

Een goed persbericht begint met een duidelijke onderwerp. Als dat niet goed is, opent vrijwel niemand je mail. Begin met het woord Persbericht gevolg door drie a vier steekwoorden waarin duidelijk is wat je te melden hebt. Maak geen ellenlange zin of een nietszeggende kop. Redacteuren nemen slechts een paar minuten per dag de tijd om koppen te scannen in de mailbox en daaruit een selectie te maken.

Begin het bericht met het belangrijkste nieuws

Kom direct ter zake. Wat is er zo belangrijk dat de journalist moet weten? Vat het samen in twee a drie zinnen. Twijfel je of je de belangrijkste informatie wel bovenaan hebt staan? Controleer of je antwoord hebt gegeven op minimaal 3 van de 5 W's en de H (wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe). Is dat het geval, dan zit je goed.

Overige alinea's

De intro is het belangrijkste element van het persbericht. De overige alinea's dienen ter verduidelijking en als toelichting. Zet daarin alle relevante informatie, zonder teveel te verzanden in details. Als een redacteur echt alle ins en outs wil weten, dan belt hij je wel op voor nadere informatie. Probeer het persbericht verder in de vorm van een artikel te schrijven. Zet het niet vol reclame en maak het goed leesbaar. Dan heb je de grootste kans dat het snel wordt opgepakt.

Niet te lang

Een persbericht is geen uitgebreid betoog. Beperk je daarom tot maximaal één a-4tje. Details en meer informatie zijn niet geschikt voor een persbericht. Verwijs naar een site voor meer informatie of geef aan dat men je kan contacteren voor meer informatie. Heb je moeite met het schrijven is schrappen principe? Laat dan een bekende het persbericht doorlezen, waarschijnlijk ziet hij zo wat allemaal nutteloze informatie is.

Gebruik geen marketingtaal

Verkooptaal hoort niet thuis in een persbericht. Het bericht is bestemd voor de reguliere katernen van een krant of tijdschrift, niet voor een advertentie. Schrijf daar ook naar. Vermeld niet dat je product of dienst zo 'vernieuwend', 'innovatief' of 'uniek' is, maar vertel waarom dat zo is. Durf je toch te beweren dat iets innovatief is, toon dat dan ook meteen aan, onderbouw het met argumenten.

Wees voorzichtig met jargon

Als het goed is heb je al bepaald welke media je gaat aanspreken en wie je doelgroep is. In de meeste gevallen kun je er dan niet zonder meer vanuit gaan dat ze bekend zijn met de vaktermen die je wilt gebruiken. Alleen als jij je richt op je directe collega's en/of de vakmedia, dan is het gewenst om jargon te gebruiken in je tekst. In alle andere gevallen kun je het jargon beter achterwege laten. Een journalist die niets van de tekst begrijpt komt niet om uitleg vragen, maar gooit je bericht direct weg.

Gebruik de juiste toon

Nog te vaak ontvangen redacties een mail met daarin de zin 'voor directe plaatsing in uw magazine'. De kans dat een persbericht klakkeloos wordt overgenomen is klein. Wees daarom vriendelijk naar de journalist toe. Dat vergroot je kans op gratis publiciteit.

Noot voor de redactie

Sluit een persbericht altijd af met relevante informatie voor de journalist. Denk aan een digitale persmap, website of andere manier waarop ze meer informatie kunnen vergaren. Evenals een plek waar logo's en foto's (digitaal) beschikbaar zijn. Daar hoort uiteraard ook een telefoonnummer en e-mailadres bij van de persoon die ze kunnen benaderen wanneer ze nog vragen hebben.

Zie onze website voor meer informatie