Voorbereiding bij persbericht schrijven

Stop de persen, je hebt groot nieuws. Dus stuur je een persbericht naar de media. Wacht even met schrijven. Controleer eerst met deze tips of een persbericht de moeite waard is.
'Beste redactie, Hierbij ontvangt u bijgevoegd persbericht. Vriendelijke groet'. Veel mails die de redactie ontvangt, is van deze strekking. De kans dat een verslaggever het bijgevoegde bestand opent, is nihil. En dan gaan we er al vanuit dat de verslaggever de mail heeft geopend na het zien van de zeer inspirerende en pakkende titel: persbericht bedrijf XYZ. Best zonde als je je realiseert dat een ondernemer hier misschien wel een week op heeft zitten zwoegen en vol trots op de verzendbutton heeft gedrukt. Controleer aan de hand van onderstaande punten of een journalist wel op jouw persbericht zit te wachten.

Wat is het nieuws?

Heb je wel echt iets nieuws te melden? Denk er goed over na alvorens je een persbericht de deur uit doet. Als jouw bedrijf zeer regelmatig non-nieuws naar buiten brengt, loop je het risico dat journalisten bij het zien van jouw mailadres al op delete drukken. Hiermee verspeel je jouw credits wanneer je echt belangrijk nieuws hebt. Verstuur dus alleen een persbericht als je de kans daadwerkelijk groot acht dat het wordt overgenomen door de media. Twijfel je of jouw nieuws wel echt nieuwswaardig is? Doe de test op Freepublicity.nu.

Kies het geschikte medium en de doelgroep

Lukraak een perslijst opvragen lijkt handig. Je hebt immers in één klap een groot aantal mailadressen van journalisten in handen. Maar de vraag is hoeveel adressen voor jouw persbericht relevant zijn. Sorteer dus nauwkeurig en onderzoek welke media zich richten op jouw doelgroep. Vraag je daarbij ook af of ze geïnteresseerd kunnen zijn in jouw nieuwtje. Zie je bijvoorbeeld vaker een soortgelijk bericht in dat medium voorbijkomen? Alleen dan heeft het zin om het persbericht op te sturen.

Adres of emailadres van journalisten en media achterhalen

Je kunt natuurlijk altijd een perslijst opvragen. Dat kan heel breed met alle media, maar ook heel beperkt aan de hand van het soort persbericht en de doelgroep die je wilt bereiken. Maar wanneer jij je huiswerk goed hebt gedaan, heb je waarschijnlijk een behapbaar lijstje met media en rubrieken waar je persbericht voor in aanmerking komt. Je kunt dan in het colofon van het blad of op de contactpagina van de website kijken. Vrijwel altijd vind je daar een goed mailadres. Is dat niet het geval? Negen tegen tien dat mailen naar 'redactie@naam van het medium.nl' werkt. Heb je de naam van een journalist die er werkt? Vermeld dan in plaats van 'redactie' de 'voornaam punt  achternaam'. Grote kans dat de meeste mails direct aankomen. Alleen ij freelancers werkt dit trucje meestal niet.

Stem je bericht af op het medium

Wil je een persbericht de deur uitdoen over het nieuwste beveiligingssysteem? Dan is het voor de vakmedia vooral interessant hoe het ontwikkeld is en hoe het werkt. Voor media die zich richten op de doorsnee consument is het vooral belangrijk om te weten dat jouw systeem ervoor zorgt dat hun huis vanaf nu nog beter beveiligd is. Maak dus niet één standaard persbericht dat je aan Jan en alleman verstuurd, maar kijk wat voor wie relevant is en stem daar je berichtgeving én nieuws op af. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat er een journalist contact met je opneemt.

Bied het exclusief aan

Media zijn dol op exclusief nieuws. Een persbericht dat ook naar alle concurrenten is verzonden, is veel minder interessant. Kijk of je ruim van tevoren een deal kunt sluiten met een medium over het exclusief brengen van je nieuws. Wees niet bang dat je daardoor minder aandacht krijgt. Goed exclusief nieuws wordt over het algemeen groter uitgepakt in het medium. Met een beetje mazzel springen vervolgens alle andere media er op in.

Zie onze website voor meer informatie