Alternatieven voor directe prijsverlaging

De concurrent heeft zijn prijzen verlaagd. Het is verleidelijk ook je prijzen te verlagen, ondanks dat je hiermee je marges verkleint. Kies liever voor een alternatief. Een overzicht om de klant voor je te winnen zonder direct de prijs te verlagen.
Er zijn oneindig veel methoden om je te onderscheiden van de concurrent zonder direct je prijs te verlagen. Een aantal ideeën die volgens verschillende onderzoeken even effectief, zo niet nog effectiever, zijn als een prijsverlaging.

Kortingsticker of kortingscode uitdelen

Kortingscodes en kortingsstickers plakken zijn vormen van prijsverlaging, maar horen toch in het rijtje van alternatieven voor prijsverlaging thuis. De voornaamste reden is dat bij al deze acties voor de klant duidelijk is wat de echte waarde van het product is. De originele prijs blijft namelijk op het product én de bon staan. De klant voelt zich dus niet belazerd als het product twee weken later weer drie euro in plaats van een euro kost. Ander bijkomend voordeel van deze kortingacties is dat klanten het gevoel hebben geld te verliezen als ze hun code of sticker niet vergelden. Stuur je bijvoorbeeld iedereen een persoonlijke kortingscode toe waarmee ze 50 euro korting krijgen op de aanschafprijs, dan hebben klanten het idee al 50 euro in handen te hebben. Zonde om te laten liggen én dus zijn ze eerder geneigd jouw product alsnog te kopen. Voordeel: Kortom, voordeel van kortingstickers en kortingcodes is dat klanten de echte waarde van je product kennen en het gevoel hebben geld weg te gooien als ze de actie niet te gelde maken.

Geld-terug-actie

Een geld-terug-actie lijkt veel op een kortingscode of stickeractie. Enig verschil is dat mensen hierbij niet alleen zien wat de originele verkoopprijs is, maar dit bedrag ook daadwerkelijk afrekenen. Met de bon en het formulier kan de klant vervolgens een deel van het aankoopbedrag terugkrijgen. Voordeel: Voor het bedrijf betekent een geld-terug-actie extra administratieve rompslomp, maar het levert ook financieel voordeel op. Het blijkt namelijk dat lang niet iedereen die in de actieperiode jouw product koopt zijn geld terugvraagt.

Volumekorting of bonuskorting

Het aanbieden van een volumekorting of bonuskorting is vooral interessant als je nog veel op voorraad hebt liggen waar je op korte termijn vanaf moet. Je biedt dan een korting aan als klanten een bepaald aantal producten of diensten tegelijkertijd van je afnemen. Hoe werkt het?
  • Consument: Je verhoogt je omzet door bijvoorbeeld acties te organiseren waarbij een klant het tweede product voor de helft van de prijs krijgt of drie halen twee betalen. Reken vooraf goed door of je met een dergelijke actie nog wel enige winst maakt of op zijn minst quitte speelt.
  • Bedrijf: Bij business to business (B2B) wordt vaak gebruik gemaakt van een bonuskorting die achteraf verrekend wordt. De korting wordt pas gegeven wanneer een bepaalde afname- of omzettarget is gehaald.
  • Dienst: Ook als je een dienst levert kun je een bonus- of volumekorting inzetten. Bijvoorbeeld voor een langlopende opdracht waardoor je voor langere tijd van een minimale omzet bent verzekerd. Of denk aan de klant die jouw bedrijf voor de 10e keer binnen een jaar tijd bezoekt.
Voordeel: Het voordeel van een volume- of bonuskorting is dat je in één aankoop een hogere omzet genereert.

Combikorting

Een combikorting lijkt op de volume- of bonuskorting met als verschil dat de ondernemer bepaalt welke combinatie voordeel oplevert. Je stelt een pakket samen van gerelateerde producten of diensten die je tegen één gereduceerd tarief aanbiedt. Voordeel: De klant heeft al snel het gevoel een megadeal te pakken te hebben, zonder dat jij heel veel korting aanbiedt. Daarnaast heb je gegarandeerd meer omzet doordat de klant meer te gelijk moet afnemen.

Spaaractie

Punten, stickers of stempels sparen bij aankopen is ook een veelgebruikt fenomeen. Je geeft de klant geen korting bij zijn aankoop, maar iets extra’s. En als hij maar vaak genoeg terugkomt, krijgt hij voor die verzamelde punten, stickers of stempels iets extra’s. Dat kan een leuk cadeautje zijn dat je gebarterd hebt bij een ander bedrijf, een eigen product dat goedkoper of gratis aangeschaft kan worden of een dienst die je een keer tegen een gereduceerd tarief of gratis aanbiedt. Voordeel: van deze methode is dat je hiermee zorgt dat de klant vaker bij jou terugkomt om zijn spaarkaart vol te krijgen.

Verschillende randvoorwaarden

Denk je ondanks alles toch dat je een bodemprijs moet bieden om de klant binnen te halen? Bied dan verschillende opties aan. Dus een ‘kaal’ product of dienst tegen een laag tarief. Maar hetzelfde product ligt ook voor een duurder bedrag in de schappen. Dan krijgt de klant wel meer service, hulp bij montage,  een cadeauverpakking of een luxe accessoireset erbij. Het zal je verbazen hoeveel klanten voor de duurdere variant kiezen, mits goed aangeprezen en creatief neergezet. Voordeel: Je kunt toch concurreren tegen een lage prijs, maar overtuigt tegelijkertijd veel klanten om toch meer te betalen. Meer tips om je te onderscheiden van de concurrent:

Zie onze website voor meer informatie