Prijs product of dienst bepalen: dit moet je weten

Hoe bepaal je de prijs van een product of dienst? Deze vraag stelt iedere ondernemer zichzelf geregeld, bij de start van een bedrijf, een innovatie of reorganisatie. Tips waar je op moet letten bij het bepalen van de prijsstrategie.
De prijs vormt een onderdeel van de p´s van marketing. Vaak is het prijsbeleid een ondergeschoven kindje en wordt de prijs zonder veel onderzoek bepaald. Als er al een gedachte achter zit, is dat vaak een korte termijnvisie of puur gericht op de concurrentie. Dom, want een goede prijsstrategie maakt of breekt je bedrijf.

Waarom is een goed prijsbeleid belangrijk?

De prijs bepaalt grotendeels welke strategie je volgt. Zo kun je voor een kwalitatief en duurzaam imago gaan. Zit je altijd onderaan de markt qua prijs? Dan  zullen klanten je vooral als prijsvechter zien. En daarbij geldt de gedachte ‘goedkoop is duurkoop’, waardoor je dus (onbewust) een ander soort publiek aantrekt. Aan de hand van het prijsbeleid dat je hanteert, trek je dus een bepaalde doelgroep aan. Daarnaast breng je het voortbestaan van je bedrijf in gevaar door een verkeerde prijs te vragen. Want bij een te lage verkoopprijs is het de vraag of je nog een marge overhoudt, terwijl je jezelf uit de markt prijst door een te hoog bedrag te vragen waarvoor de klant niet bereid is te betalen.

Wat is het voordeel en nadeel van een te hoge prijs (in vergelijking met de markt)?

Een te hoge prijs zorgt voor een lagere verkoop. Dat kan tegelijkertijd een voor- en nadeel zijn: Nadeel: Nadeel is dat je jouw product of dienst uit de markt prijst. Klanten vinden het in dat geval niet waard om zoveel geld te betalen, waardoor je dus te weinig verkoopt om winst te maken. Wanneer je dit ondoordacht doet, blijf je in het ergste geval met een overschot aan producten zitten of (bij een dienst) huurt niemand je in. Voordeel: Wanneer weinig mensen zoveel geld over hebben voor jouw product of zich het gewoonweg niet kunnen veroorloven om het aan te schaffen, creëer je – in combinatie met de juiste marketingstrategie - exclusiviteit. Bedenk vooraf hoeveel producten je maximaal denkt te kunnen (en willen) verkopen en hangt daar een marge aan om de lage afname te compenseren.

Wat is het voordeel en nadeel van een te lage prijs (in vergelijking met de markt)?

Een te lage prijs voor je product of dienst vragen, betekent dat je marge minimaal tot nihil is. Nadeel: Bij een lage prijs twijfelen klanten al gauw aan de kwaliteit van het product of de dienst. Daarnaast is het lastig tot onmogelijk om na enige tijd een ‘ gangbare’ prijs te vragen, zonder veel klanten te verliezen. Met als gevolg dat je altijd weinig tot niets overhoudt aan de verkoop en de kans op een gezond en succesvol bedrijf klein is. Voordeel: Is je gekozen strategie om de concurrent vooral op prijs te verslaan? Dan kies je er bewust voor om onderaan de markt te zitten. In dat geval compenseer je de lage marge met andere producten of diensten waar je wel meer aan verdient.

Moet ik mijn prijs exclusief of inclusief btw vermelden?

Iedere ondernemer betaalt btw over verkochte producten en ‘verhuurde’ uren. Meestal gaat dat om 21 procent, in sommige gevallen hoeft maar 6 procent of helemaal geen btw afgedragen te worden. Het btw-bedrag komt bovenop jouw eigen prijs. Afhankelijk van je soort klanten vermeld je de prijs die je voor een product of dienst wilt hebben inclusief (particuliere klanten) of exclusief (business to business) btw.

Moet ik mijn prijzen afronden of tot op de cent doorberekenen?

Als je goed om je heen kijkt, zie je dat bijna niemand afgeronde prijzen hanteert. Daar is een goede reden voor, want psychologisch gezien oogt een niet afgeronde prijs goedkoper. Bij kleine bedragen kies je daarom bijvoorbeeld voor 2,97 euro. Wanneer het om tientallen euro’s gaat, hoef je niet achter de komma te gaan. Vraag dan bijvoorbeeld 87 euro in plaats van 90 euro. Wanneer je een dienst aanbiedt, speelt er naast de psychologische prijs nog iets anders mee, namelijk geloofwaardigheid. De klant moet het gevoel hebben dat de prijs goed doordacht tot stand is gekomen, dat er een duidelijke berekening achterzit. Een dagtarief van 575 euro is daarom geloofwaardiger dan 600 euro. En een cursus bied je aan voor 1485 euro in plaats van 1499 of 1500 euro. Ben je op zoek naar tips voor een goede prijsstrategie? Afhankelijk van je bedrijf kijk je dan voor een stappenplan in het dossier:

Zie onze website voor meer informatie