Social media inzetten voor je bedrijf

Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ kunnen effectieve marketingtools zijn, mits je ze goed inzet. Dit moet je weten over het zakelijk inzetten van social media.
Middels social media kun je klanten snel en direct bereiken. Daarnaast biedt social media de mogelijkheid om met de klant in contact te komen. Zo kun je actief inspelen op de opmerkingen, wensen en klachten van klanten. Voornaamste nadeel van social media is dat het een tijdrovende klus is om het optimaal in te zetten. Een paar tips om social media effectief te gebruiken voor je bedrijf.

Maak een social mediaplan

Een goede voorbereiding is het halve werk. Maak een plan waarin je beschrijft wat je doelstelling is en hoe je deze wilt bereiken. Stel jezelf daarbij een aantal vragen:
  • Hoeveel tijd wil je investeren in social media?
  • In hoeverre wil je in gesprek gaan met de klant?
  • Welke meetbare doelstellingen kan ik aan social media hangen?
  • Op welke doelgroep richt jij en/of je bedrijf je?

Kies bepaalde social media

Er zijn verschillende social media waar je met je onderneming actief kunt zijn. Ieder social medianetwerk kent zijn eigen voor- en nadelen. Afhankelijk van je wensen, doelstellingen en mogelijkheden investeer je tijd en mankracht in één of meerdere van deze netwerken. Een overzicht van de social media die op dit moment in Nederland het meest gebruikt worden vind je verderop in dit dossier.

Evalueer de targets

Bekijk na een tijdje in hoeverre je de gestelde targets en doelstellingen hebt gehaald. Bereik je inderdaad de juiste doelgroep en kom je in contact met de (potentiële) klant? Kijk (ook als het wel goed gaat) wat er beter kan. Misschien moet je toch voor een ander netwerk kiezen of het type of de hoeveelheid berichten aanpassen.

Blijf op de hoogte

De ontwikkelingen in social medialand gaan snel. Functies en mogelijkheden binnen bepaalde social media veranderen, er komen nieuwe social media bij en de wensen en behoeften van de gebruiker veranderen regelmatig. Daarom is het belangrijk om goed op de hoogte te blijven hoe de verschillende social media gebruikt (kunnen) worden en hoe je hier als bedrijf optimaal van profiteert.

Reageer altijd

Het grootste nadeel van social media is dat ook klanten met negatieve ervaringen een podium krijgen. Ook andere negatieve reacties op uw merk of product kunnen via social media bekendheid krijgen. Het domste wat u kunt doen is niet reageren of het bericht verwijderen van het platform (voor zover dat mogelijk is). Ga in plaats daarvan zo snel mogelijk het gesprek aan met deze (ontevreden) klant. Los het probleem – indien mogelijk – binnen een dag op en maak daarvan melding op datzelfde social mediaplatform.Is het een specifiek of privégevoelig issue? Vraag de contactgegevens via een privébericht te sturen om het verder af te handelen. Handel je het binnen een redelijke termijn naar tevredenheid af? Grote kans dat de klant zelf een positieve update geeft, wat weer goede reclame voor je bedrijf is.

Social media aan elkaar koppelen

Er komen steeds meer mogelijkheden om bijvoorbeeld je Twitterberichten automatisch op Facebook, LinkedIn en Google+ te plaatsen. Het voordeel hiervan is dat het je veel werk bespaart om op ieder medium apart een update te plaatsen. Het nadeel is dat je veel minder gericht te werk gaat. Ieder medium vraagt immers om een andere aanpak, een ander soort berichten en een andere hoeveelheid berichtenstroom. Meer lezen over social media zakelijk inzetten?

Zie onze website voor meer informatie