Tips om social media in te zetten voor marketing

Marketeers kunnen niet meer om social media heen. Maar hoe zet je de verschillende social media-activiteiten succesvol in? De tips.
Zoals ieder social medium zijn eigen doelgroep aantrekt, zo heeft ook ieder social medium zijn eigen mogelijkheden en beperkingen wat betreft marketing. Per social medium wat tips om marketing op te bedrijven. Uiteraard zijn sommige tips op meerdere platformen in te zetten, zo kun je mooie combi-acties organiseren of de social media als verlengstuk van elkaar inzetten. Algemene tip: wees creatief en zoek op social mediakanalen naar inspirerende voorbeelden.

Facebook voor marketing

Facebook wordt veelal gebruikt om contact te onderhouden met familie, vrienden en kennissen. Dat kan middels het plaatsen van berichtjes, foto’s en video’s. Tips om op zakelijk vlak je voordeel te doen met facebook: Winacties: De like, share en win-acties die vaak voorbij komen, zijn illegaal. Je moet een apart winformulier aanmaken en mag mensen niet verplichten je hoofdpagina te liken of je bericht te sharen. Doe je dat wel, dan kan Facebook je sancties opleggen. Bovendien zien veel Facebookgebruikers het als irritante en ongewenste reclame. Doe het volgens de regels en je zult zien dat je evengoed - zo niet meer - positieve publiciteit oplevert. Evenement aankondigen: Facebook leent zich goed om een event aan te kondigen en te promoten. Je maakt een event aan, nodigt mensen uit of zet het op openbaar. Bij iedereen die via Facebook meldt dat die komt, verschijnt automatisch een berichtje op zijn timeline zodat je evenement meer bekendheid krijgt. Merkbeleving: Gebruik Facebook om je te laten zien wie je bedrijf is en waar het voor staat. Wat makes your heart tick? Wees een inspiratie voor je fans. Dit is overigens niet hetzelfde als het puur promoten van je eigen producten, dan zet je Facebook in als verkoopkanaal. Verkoopkanaal: Facebook leent zich ook goed als verkoopkanaal. Je kunt fans regelmatig wijzen op de producten die je via een webshop aanbiedt. Maar je kunt ook direct verkopen via Facebook.

Google+ voor marketing

Google+ wordt gezien als een concurrent van Facebook. Toch zijn de marketingactiviteiten zeer verschillend. Dat hangt samen met het feit dat je bij Google+ inzet op andere tools die het medium ter beschikking heeft. Tips voor marketingactiviteiten op Google+: Kringen apart bedienen: Deel je volgers op een handige manier in, in verschillende kringen. Bijvoorbeeld: klanten, relaties, potentiële klanten etc. Zodoende kun je de berichten optimaal afstemmen op de verschillende doelgroepen. Klantenservice: Google+ leent zich ook om (uitgebreide) klantenservice te bieden. Je kunt handleidingen, filmpjes en concrete tips plaatsen. Is er een echt complex probleem waar één of meerdere klanten last van heeft? Dan is een Google Hangoutsessie de oplossing. Crowdsourcing: De voornaamste groep gebruikers van Google+ is erg welwillend om mee te denken en te helpen. Daarom leent dit medium zich goed voor crowdsourcing. Ook hier kun je Google Hangouts gebruiken om een sessie te organiseren.

Instagram voor marketing

Instagram is een app om foto’s (met een grappig) laagje te publiceren. Er zijn een aantal manieren waarop je Instagram als marketinginstrument kunt inzetten. De tips om de afdeling marketing aan het werk te zetten met Instagram: Sfeerbeleving: Je kunt je instagramaccount gebruiken om je producten en/of bedrijfsactiviteiten in kaart te brengen. Laat (letterlijk) zien wat je in huis hebt. Deze methode draagt vooral bij aan de merkwaardering en het binden van fans. Gespreksonderwerp worden: Door een speciale hashtag rondom een event of campagne te creëren, kun je alle gepubliceerde foto’s makkelijk terugvinden. Als je de hashtag goed promoot en veel volgers en fans deze gebruiken, vergroot je jouw naamsbekendheid Locaties promoten: Is je bedrijf op meerdere locaties gevestigd? Of wordt je product op talrijke plaatsen verkocht? Dan kun je middels geotagging laten zien waar dan allemaal. Als je er iets meer werk van maakt, kun je zelfs je fans hiervoor inzetten (voorbeeld).

LinkedIn voor marketing

LinkedIn wordt nog vooral gezien als het online visitekaartje. Of nog meer als een Curriculum Vitae (CV) waarbij je via dit medium je zakelijke connecties onderhoudt. Mede daardoor zijn er niet zo heel veel diverse methodes waarop LinkedIn door marketingafdelingen wordt ingezet: Vacatures: Mede doordat LinkedIn een zakelijke netwerk is, wordt er veel gezocht naar vacatures. Andersom kun je hier ook zoeken op profielen om zelf een geschikte kandidaat te benaderen Kennis delen: In de groepsdiscussies op LinkedIn kun je goede inhoudelijke reacties geven waarmee je jouw expertise en/of de expertise van je bedrijf promoot.

Pinterest voor marketing

Pinterest is een online moodboard, waarop je plaatjes kunt verzamelen die verwijzen naar achterliggende pagina’s en artikelen. Hoe pas je Pinterest op de juiste manier toe om er meer uit te halen voor je bedrijf? Een paar tips: Producten promoten: vooral bedrijven die gadgets of typische vrouwenproducten verkopen, kunnen via Pinterest meer verkopen realiseren. Immers, Pinterest wordt veelal gebruikt om inspiratie op te doen. Bevalt iets? Dan wordt er via het plaatje doorgeklikt naar de oorspronkelijke website waar het product uiteraard direct kan worden aangeschaft. Storytelling: Welk verhaal wil je vertellen rondom je business? Probeer dat in beeld te brengen middels één of meerdere moodboarden op Pinterest Wedstrijd organiseren: Je kunt ook een wedstrijd op Pinterest organiseren rondom je campagne. Zo kun je volgers vragen hun eigen moodboard in een bepaald thema te maken of de beste foto van een bepaald product of thema te maken. Wees creatief. Volgens de regels van Pinterest moet de wedstrijd wel eerlijk verlopen. Oftewel kies de volgens jou beste kandidaat en niet een willekeurige winnaar.

Tumblr voor marketing

Tumblr is een social blog. Je kunt er heel diverse content op publiceren; van lappen tekst tot filmpjes en muziekfragmenten. Bovendien ben je niet gebonden aan een x-aantal tekens. Waar zet je tumblr voor in op marketingvlak? Een paar tips: Zichtbaarheid creëren: Met goede posts op je blog kun je meer bekendheid voor jouw merk of product genereren Kennis delen: Een blog is een handig middel om kennis te verspreiden, maar ook om consumenten op te voeden of bij te spijkeren. Daarmee laat je als bedrijf zien welke expertise je in huis hebt Service bieden: Heb je een uitgebreide productlijn of bevat de bedrijfsvoering complexe materie waar je geregeld vragen over krijgt? Dan kun je klanten via Tubmlr helpen Verkoopkanaal: Je kunt Tumblr ook inzetten om te verwijzen naar alle producten en diensten die je aanbiedt, als een soort indirect verkoopkanaal

Twitter, Sina Weibo en Medium voor marketing

Twitter, Sina Weibo en Medium zijn social media waarop je (korte) berichten kunt plaatsen. Bij Twitter en Weibo ligt de grens zelfs op 140 tekens per bericht. Wat kun je met deze kanalen voor marketing. Een paar tips: Klantenservice: Krijg je regelmatig vragen, klachten en opmerkingen van klanten? Beantwoord ze via Twitter. De klant is blij met de adequate reactie, je laat zien dat je open en eerlijk te werk gaat én andere volgers hebben misschien ook wat aan jouw antwoord. Gespreksonderwerp zijn: Creëer een speciale hashtag rondom een event of campagne waarmee je alle gepubliceerde foto’s makkelijk terugvindt. Jij ziet direct hoe mensen praten over jouw campagne én volgers van degenen die erover praten zien dat ook. Zo vergroot je gelijk jouw naamsbekendheid Kennis delen: Deel je kennis via deze blogs. Laat zien welke expertise je in huis hebt. Dat kan door actief tips te geven en/of te reageren op vragen van de social mediagebruikers. Op Twitter stellen bijvoorbeeld veel mensen een vraag met #dtv Crowdsourcing: Alledrie de social media zijn geschikt om klanten mee te laten denken over hoe je product of dienst beter wordt. Medium is hier in het bijzonder geschikt voor

Zie onze website voor meer informatie