Welke social media passen bij jouw bedrijf?

Je wilt iets met social media, maar wat, en waar? Met dit overzicht zie je welke social medianetwerken bij jouw bedrijf passen.

Er zijn verschillende social media waar je met je bedrijf actief kunt zijn. Ieder social medianetwerk kent zijn eigen voor- en nadelen. Afhankelijk van je wensen, doelstellingen en mogelijkheden investeer je tijd en mankracht in één of meerdere van deze netwerken. Een overzicht van de kenmerken van de social media die op dit moment in Nederland het meest gebruikt worden:

Facebook

Doelgroep: Breed en divers, op dit moment zijn vooral 30-50 jarigen actief op Facebook Kenmerken: Facebook wordt vooral gebruikt om vrienden en kennissen (privé) op de hoogte te houden. Je kunt er een bedrijfspagina aanmaken die mensen kunnen volgen/liken Geschikt voor: Promotionele uitingen en acties. Ook kun je volgers via Facebook oproepen zich aan te melden voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief en om deel te nemen aan evenementen Valkuil: Volgers te vaak en te actief oproepen om berichten te delen. Dat wekt ergernis bij de vrienden van degenen die vaak delen (en brengt dus je naam in diskrediet

Google+

Doelgroep: Voorlopers, trendsetters Kenmerken: Google+ is een gelijkende concurrent van Facebook waar mensen je kunnen volgen en je acties, gedachten, blogs, video's en andere online activiteiten op plaatst Geschikt voor: Specifieke berichten naar verschillende doelgroepen (kringen) zenden én videochats met klanten houden Valkuil: Google+ is een jong netwerk wat nog relatief weinig actieve Nederlandse gebruikers kent

Hyves (bestaat niet meer)

Doelgroep: Jongeren onder de 18 Kenmerken: Op de bedrijfspagina van Hyves kun je blogs, korte berichten en evenementen plaatsen Geschikt voor: Het op de hoogte houden van Hyvesleden over waar je bedrijf zich mee bezighoudt Valkuil: Beperkte promotionele mogelijkheden

Instagram

Doelgroep: Vooral jongeren tussen de 20 en 30 zijn hier actief Kenmerken: Instagram is een app waarmee je foto’s van een mooi laagje kunt voorzien. Bovendien kun je de foto’s taggen en makkelijk verspreiden Geschikt voor: Bedrijven die veel met beeld werken en de sfeer van hun bedrijf of product goed in beeld willen brengen. Ook geschikt om de locaties waar je product van de hand wordt gedaan in kaart te brengen Valkuil: Denken dat je via Instagram plat je producten kunt verkopen. Dit medium is meer bedoeld om een sfeer om je merk of product te creëren

LinkedIn

Doelgroep: Zakelijk Nederland Kenmerken: LinkedIn wordt vooral gebruikt als online visitekaartje, Curriculum Vitae (CV) en voor het onderhouden van zakelijke contacten Geschikt voor: Groepsdiscussies om kennis te delen en het plaatsen van vacatures Valkuil: Plaats niet teveel berichten dagelijks op het netwerk, dat wordt al snel gezien als overkill

Medium (betaversie)

Doelgroep: Voorlopig beperkt toegankelijk en vooral Amerikaanse trendsetters Kenmerken: Op Medium deel je kennis, ideeën en verhalen. Het lijkt op Twitter met als verschil dat je niet beperkt bent tot een aantal leestekens en de interactie op een bericht inzichtelijker is Geschikt voor: Voor zover nu bekend is Medium bedoeld om blogartikelen te plaatsen waarop je graag interactie wilt en/of gedetailleerd commentaar wilt Valkuil: Medium is een nieuw social medium dat nog in de kinderschoenen staat. Je kunt nog niet alles erop doen én bovendien is het nog onduidelijk welke marketingactiviteiten wel of niet mogen en gewenst zijn

Pinterest

Doelgroep: Heel breed en divers, maar vooral vrouwen Kenmerken: Pinterest is een digitaal en openbaar moodboard, waarop mensen middels het pinnen van plaatjes laten zien wat ze leuk, mooi of bijzonder vinden Geschikt voor: Bedrijven die veel met beeld werken of hun marketingactiviteiten goed in mooi beeld kunnen omzetten. Kan zowel gebruikt worden om producten tentoon te stellen als om te informeren Valkuil: Pinterest verleidt mensen met beelden. Nietszeggende stockbeelden hebben weinig effect. Je moet de bezoeker boeien en verleiden te pinnen. Daarnaast moet duidelijk zijn welke doelgroepen je wilt aantrekken. Een breed publiek kan, maar dan moet je het goed afbakenen met verschillende borden

Sina Weibo

Doelgroep: Chinezen, maar ook steeds meer Amerikanen en Europeanen vinden hun weg naar Weibo Kenmerken: Weibo is de Chinese variant van Twitter met twee keer zoveel gebruikers. Het hanteert hetzelfde principe van een begrensd aantal leestekens per bericht, alleen kun je ook foto's en filmpjes op je account plaatsen (bij Twitter moet dat via aparte apps) Geschikt voor: Bedrijven die zich op de internationale markt (willen) richten Valkuil: De Chinese overheid controleert uiteraard alle berichten en kan bij misbruik je berichten verwijderen of je account deleten

Tumblr

Doelgroep: Op dit moment bevinden zich vooral jongeren tussen de 20 en 30 op deze blogsite Kenmerken: Tumblr is een sociale blog waarop je onder andere teksten, foto’s, filmpjes en muziek kunt publiceren. Deze content is makkelijk te delen en te verspreiden op andere social media en door volgers Geschikt voor: Bedrijven die allerhande soorten content willen publiceren en hier een sociaal platform voor zoeken Valkuil: De standaardvalkuilen van social media zijn ook hier van toepassing. Denk aan de blog niet consequent bijhouden, puur als verkoopkanaal inzetten, binnenkomende reacties niet (kundig) afhandelen

Twitter

Doelgroep: Breed en divers, nadruk op media, hrm en consultants Kenmerken: Op Twitter plaats je in 140 tekens jouw gedachte, oproep, idee, nieuws, link, weetje of actie. Mensen kunnen je Twitteraccount volgen Geschikt voor: Kort en krachtige berichten de wereld insturen én voor één op één contact met de klant, bijvoorbeeld om direct in te spelen op klachten Valkuil: Te wervende en reclameachtige boodschappen werken vaak averechts

Zie onze website voor meer informatie