Nieuwe website promoten (vindbaar worden)

Een website zonder bezoekers is nutteloos. Hoe krijg je bezoek op je site? Door de site te promoten. Tips om je website onder het publiek bekend te maken.
Het hangt grotendeels van de doelstelling af hoe je de site onder de aandacht van het grote publiek gaat brengen. Is de site voornamelijk bedoeld als extra service voor vaste klanten, dan gebruik je heel andere promotiemethodes dan wanneer je er nieuwe klandizie mee hoopt te winnen. Enkele methoden die je kunt gebruiken:

Vaste klanten mailen (bestaande klanten werven)

Heb je de e-mailadressen van de vaste klanten? Dan kun je ze eenmalig mailen om ze te attenderen op de gelanceerde website. Lanceer eventueel tegelijkertijd de mogelijkheid om in te schrijven op een reguliere nieuwsbrief van jouw bedrijf. Zo creëer je de mogelijkheid om de klanten op regelmatige basis te mailen. Heb je (nog) geen mailadressen van je klanten? Plaats dan in ieder geval je site prominent in je digitale handtekening, zodat iedereen die je mailt jouw nieuwe website kan zien. Vraag je werknemers om hetzelfde te doen.

Social media inzetten (nieuwe en bestaande klanten werven)

Social media is een relatief makkelijke manier om in contact te komen met vaste en nieuwe klanten. Je maakt verschillende social media-accounts aan voor het bedrijf en zoekt de vaste klanten die je uitnodigt om vriend, fan of volger te worden. Op die social media plaats je vervolgens geregeld een update over wat er op de site te vinden is. Als je dat goed doet, trek je niet alleen de al bekende klanten naar je site, maar sturen zij dat bericht ook door naar hun vrienden die vervolgens op jouw site gaan kijken.

Promotieactie organiseren (nieuwe en bestaande klanten werven)

Verzin een leuke promotieactie die past bij het bedrijf en voorziet in de behoefte die de klanten hebben. Waar moet je dan aan denken? Verloot bijvoorbeeld een product onder de eerste honderd inschrijvers op de nieuwsbrief. Zet online een 30-dagen-niet-goed-geld-terug-actie op poten. Of geef een uur gratis advies weg aan de eerste tien klanten die via de site boeken. Een bredere – en goedkopere – actie is om alle sitebezoekers een gratis e-book te laten downloaden. Dat e-book beschrijft de oplossing voor een probleem waar veel van jouw klanten mee zitten. Zo laat je direct zien dat je een expert in je vak bent.

Persbericht uitsturen (nieuwe klanten werven)

Gratis publiciteit is altijd mooi meegenomen. De lancering van je site kan een goede aanleiding zijn om je bedrijf middels een persbericht onder de aandacht van de media te brengen. Voorwaarde is wel dat je iets anders dan anders te bieden hebt. Het zoveelste consultancybureau dat een eigen website heeft, is niet nieuwswaardig. Maar bied jij op je site een gratis test aan waarop klanten eerst kunnen kijken of ze een consultant wel nodig hebben, dan zijn er vast wel media te vinden die daarover willen schrijven.

Links genereren (nieuwe klanten werven)

Andere websites die een link naar jouw site opnemen, zorgen niet alleen voor een hogere ranking in Google, maar ook direct voor nieuwe bezoekers. Hoe krijg je die links? Een persbericht dat opgepakt wordt door de media, zorgt vaak al voor wat links. Je kunt ook bij relevante sites melden dat jij nu ook live bent. Bijvoorbeeld bij een site die een overzicht biedt van alle bedrijven binnen jouw branche. Of vraag bijvoorbeeld of de kapper om de hoek jouw schoonheidssalon wil aanbevelen, waarop jij hetzelfde voor de kapper op jouw site doet. Of start een blog naast je site, waarin je regelmatig relevante links naar je site plaatst. Let er wel op dat – voor zover je het zelf in de hand hebt – jouw site vooral genoemd wordt op sites die enige relevantie met je bedrijf hebben. Dat levert je namelijk echt bezoek op én een hogere rating op Google. Willekeurige sites uitkiezen en je link spammen, werkt eerder averechts bij Google, en nieuwe klanten zul je daar ook niet snel vandaan halen. Meer tips?

Zie onze website voor meer informatie