Tips goede content (artikelen) voor website schrijven

Teksten voor een website schrijven is niet makkelijk. De webtekst bepaalt hoe hoog je bovenkomt in Google en of bezoekers doen wat jij ze het liefst ziet doen op jouw site. Tips om goede teksten te schrijven.

Voldoende relevante teksten schrijven

Een klein bedrijf is niet gebaat bij een honderd pagina’s tellende site. Immers, al die pagina’s moeten ook worden bijgehouden. Maar er moet wel voldoende tekst op de site staan om goed door Google geïndexeerd te worden. Schrijf dus een paar teksten waarmee je de lezer ook al wat handvatten voor zijn problemen aanbiedt.

Tips voor schrijven van teksten

Iedere website bevat ten minste één stuk tekst. Hoe schrijf je een goede pakkende tekst voor je website? Een paar tips:

Actief en wervend schrijven

Vermijd woorden als ‘kunnen’, ‘zullen’, ‘mogen’, en andere woorden die je zinnen onnodig lang maken. Maak korte en bondige zinnen, gebruik niet meer dan 15 woorden per zin. Schrijf je teksten dusdanig dat je de bezoeker aanmoedigt om iets te doen. Bij voorkeur datgene waarmee je jouw doelstellingen bewerkstelligt. Maak dus een opvallende bestelbutton of promoot duidelijk het formulier om meer informatie aan te vragen. Geef ook duidelijke antwoorden op de meest voor de hand liggende vragen.

Spreek de lezer aan

Veel bedrijven schrijven nog steeds hun teksten vol met ‘wij’ en ‘ons bedrijf’. Daarmee ga je voorbij aan het verkoopmotto ‘de klant is koning’. Stel de klant altijd centraal, ook in je online teksten. Dat betekent dat je een artikel schrijft met ‘je’ of ‘u’ in de tekst. Door je teksten zodanig te herschrijven, richt jij je automatisch op de problemen en oplossingen van en voor de lezer. Let ook op het taalgebruik. Is jouw doelgroep laag-opgeleid? Gebruik dan geen moeilijke woorden. Bestaat jouw doelgroep daarentegen louter uit vakspecialisten? Schuw dan niet om vaktermen te gebruiken, om jouw deskundigheid te uiten.

Kop van het artikel

Geef je teksten een duidelijke titel. Waar in tijdschriften spelende koppen werken, vraagt internet juist om duidelijke koppen. De titel mag de lezer best triggeren, maar laat wel doorschemeren waar het overgaat. Goede richtlijn is om ieder geval het belangrijkste trefwoord in de kop te noemen.

Tussenkopjes en kaders

Gebruik voldoende interessante tussenkopjes en kaders. Veel mensen scannen een artikel eerst voor ze bepalen of ze het al dan niet grondiger gaan lezen. Tussenkopjes, bulletpoints, kaders en andere zaken die afwijken van de reguliere tekst, helpen de lezer daarbij.

Relevante trefwoorden

Op welke woorden wil je gevonden worden? Dat zijn de woorden die centraal moeten staan in je tekst. Schrijf wel ‘gewone’ teksten, die ook voor de bezoeker interessant zijn. Maar laat de trefwoorden in ieder geval terugkomen in de kop, intro en een tussenkop van het artikel. Let overigens wel op dat je als kapper in Haarlem weinig kunt met bezoekers uit Maastricht. Dus je belangrijkste trefwoord is in dat geval ‘kapper Haarlem’.

Tekstlengte

Hoewel je op internet oneindig lange teksten kunt publiceren, bevordert dat niet per sé de leesbaarheid. Vermijd daarom te lange teksten. Een artikel van rond de 500 woorden is veelal lang genoeg. Plaats voldoende witruimtes tussen de tekst. Een mooie webtekst bevat 3 tot 5 zinnen per alinea. Meer lezen?

Zie onze website voor meer informatie