Website beheren en bijhouden

Een website is nooit af. Een goede en betrouwbare website wordt regelmatig bijgewerkt en van nieuwe content voorzien. Waar moet je op letten bij het beheren en bijhouden van de site?
De nieuwe bedrijfssite is gelanceerd en helemaal af. Helaas is daarmee het werk aan de site niet afgelopen. Eigenlijk is dat werk nooit af. Wil je online het vertrouwen wekken van (potentiële) klanten, dan moet je de website up-to-date houden. Een aantal tips om dat te realiseren:

Artikelen schrijven of herschrijven

Zorg dat de content die op je bedrijfssite staat klopt. Een homepage waarin prominent beschreven staat wat voor festiviteit er in oktober 2011 plaatsvindt, terwijl we inmiddels ruimschoots 2013 zitten, is slecht voor je betrouwbaarheid. Nieuwe klanten vragen zich misschien zelfs af of het bedrijf nog wel actief is en gaan bij de concurrent verder neuzen. Schrijf regelmatig een nieuw artikel over wat er in het bedrijf gaande is en welke ontwikkelingen plaatsvinden rondom de producten of diensten die je levert. Als daarover niets te melden valt, voorzie dan in ieder geval minimaal één keer per kwartaal de homepage van een nieuwe invalshoek.

Oude content en aanbiedingen aanpassen of verwijderen

Verlopen aanbiedingen kun je natuurlijk direct verwijderen. Maar zeker wanneer er door andere sites naar de aanbieding verwezen wordt, is het slim om de pagina niet te verwijderen, maar alleen aan te passen. Vermeld dat de aanbieding verlopen is, maar dat het product of de dienst nog wel tegen het reguliere tarief verkrijgbaar is. Betreft de aanbieding een event of workshop? Bied bezoekers dan de mogelijkheid hun e-mailadres achter te laten zodat ze op de hoogte gehouden worden zodra het evenement opnieuw wordt georganiseerd. Was het echt eenmalig? Bekijk dan of je een relevant evenement, boek of cursus kunt aanbieden. Desnoods via een affiliate van de concurrent, verdien je er toch nog wat aan.

Cijfers analyseren

Welke sites worden goed bekeken? Hoe lang blijft de gemiddelde bezoeker op een bepaalde pagina? Via welke bron en pagina komen de meeste bezoekers op je site terecht? De antwoorden op deze vragen kunnen je helpen bij het optimaliseren van je website. Welke pagina is het belangrijkst voor jouw site? Bij een webshop is dat de betaalpagina, voor een dienstverlener de aanvraag voor een offerte en voor een gegevensverzamelaar de pagina waarop mensen zich registreren. Merk je dat relatief weinig bezoek op deze pagina komt? Of haken ze halverwege dit proces massaal af? Dan is de kans groot dat er iets is wat afschrikt of onduidelijk is. Zoek uit wat dit is en pas de pagina aan de hand van de bevindingen aan.

Nieuwe businesskansen ontdekken

Een meetsysteem op je site geeft je niet alleen inzicht waarom mensen afhaken in het bestelproces, je kunt er ook nieuwe businesskansen mee ontdekken. Daarvoor moet je iets ruimer kijken dan de doelstellingen die je als bedrijf bij het bouwen van de site hebt gesteld. Bijvoorbeeld door naast de optie om direct te kopen, ook de optie aan te bieden om te reserveren of aan te melden voor de nieuwsbrief om maandelijks de laatste aanbiedingen te ontvangen. Andersom kan ook. Stel het aantal offerteaanvragen voor de huur van opslagruimtes blijft ver achter ten opzichte van het bezoekersaantal. Dan kun je denken dat al die bezoekers bij nader inzien niet geïnteresseerd zijn in de kantoorruimte die je aanbiedt. Maar wellicht zijn jouw bezoekers zo urgent op zoek, dat ze geen offerte willen, maar direct willen huren. Plaats in dat geval een ‘reserveer direct’-button op je site en kijk of dat werkt.

Klantervaringen toevoegen

In sommige branches kan een goed woordje van een tevreden klant veel goed doen. Vraag trouwe klanten of ze een testimonial willen schrijven voor jouw bedrijfssite. Er zijn er altijd wel een paar bereid om hun ervaring te delen met anderen. Hoe persoonlijker het verhaal, hoe beter om nieuwe klanten te overtuigen. Heb je veel online klanten, dan kun je klanten standaard in de after-sales procedure vragen of ze hun klantervaring willen delen. Want over het algemeen geldt, hoe meer positieve ervaringen over een site en/of product, hoe betrouwbaarder het overkomt. Enige kanttekening is wanneer blijkt dat je als bedrijf gefraudeerd hebt met de ervaringen. Door bijvoorbeeld negatieve ervaringen standaard te deleten of de testimonials uit je duim te zuigen.

Site op tijd updaten en technisch onderhouden

Let er naast alle inhoudelijke aspecten ook op dat de site technisch goed onderhouden wordt. Als je een onderhoudscontract met een sitebouwer hebt afgesloten, regelt hij meestal dat alle belangrijke site-updates worden uitgevoerd. Heb je geen onderhoudscontract afgesloten of doe je alles in eigen beheer, kijk dan regelmatig of er nieuwe updates zijn die je moet installeren. Vooral wanneer de gegevens van klanten in gevaar kunnen komen, kan het een dure grap zijn om deze technische updates te laten versloffen. Daarnaast is het belangrijk om de site ‘bij de tijd’ te houden. Dat wil zeggen, geregeld komen browsers met nieuwe updates. Het is belangrijk dat je site ook op die nieuwe versies goed uit blijft zien. Controleer daarom geregeld of ook bij de nieuwste versies de site nog functioneert zoals het hoort en er ook nog steeds uitziet zoals je voor ogen had. Meer lezen?

Zie onze website voor meer informatie