Tips om hoger in Google te komen met Search Engine Optimization (SEO)

Wanneer je hoog in de zoekresultaten eindigt, trek je meer bezoek naar je site. Om bovenaan te eindigen bij een zoekopdracht moet je Search Engine Optimization goed inzetten. Tips om met behulp van SEO de zoekresultaten positief  te beïnvloeden.
SEO is een omvangrijk onderwerp met oneindig veel mogelijkheden. Om het nog ingewikkelder te maken veranderen zoekmachines als Google regelmatig de voorwaarden om sites die de resultaten proberen te manipuleren uit te sluiten. In basis ben je goed bezig als je bij alles wat je doet het gemak van de bezoeker voorop stelt. Enkele tips om Google te vriend te houden en beter geïndexeerd te worden in de zoekresultaten:

Artikel en trefwoorden

  • Schrijf je eigen unieke tekst op iedere pagina: een standaard beschrijving van het product geschreven door de leverancier staat op tig sites. Hoe vaker eenzelfde tekst op het web staat, hoe lager deze pagina's gerankt worden.
  • Laat de belangrijkste trefwoorden waar je webwinkel om draait regelmatig terugkomen in de tekst. Maar let op: ga niet spammen, de trefwoorden moeten wel logisch in de tekst en zin passen. Een goede richtlijn is om het trefwoord waarop je gevonden wilt worden ongeveer 5 procent van de tekst te laten bepalen.
  • Focus je per pagina op één hoofdtrefwoord. Zo ziet Google duidelijk waar de pagina over gaat en hoef je niet teveel trefwoorden door elkaar te gebruiken.

Koppen

  • Maak relevante koppen bij artikelen. Let erop dat het hoofdtrefwoord vermeld is in de kop en dat de kop in de html < h1 > meekrijgt. Geef iedere pagina zijn eigen kop en refereer deze duidelijk naar de inhoud van de betreffende pagina
  • Maak gebruik van tussenkoppen die je in de html < h2 > meegeeft
  • Schrijf een goede titletag: een alternatieve kop die door Google in de zoekresultaten wordt getoond. Deze titel moet de belangrijkste trefwoorden bevatten en nooit langer dan 60 tekens (inclusief spaties) zijn. Bij voorkeur is deze kop niet identiek aan de kop bij het artikel.

Links en linken

  • Creëer goede en relevante interne en externe links op de site.
  • Koppel de link aan het meest passende trefwoord. In de zin ‘Klik hier voor meer info over webshop starten’ zet je de link dus onder ‘webshop starten’ en niet ‘klik hier’.
  • Plaats daarnaast bij iedere link een zogenoemde ankertekst waarin je kort duidelijk beschrijft waar de link naartoe leidt. Bij voorkeur komt het hoofdtrefwoord van de pagina er ook in voor
  • Doe aan linkbuilding door links van jouw site op relevante andere sites te pluggen. Let wel op dat het nadelig werkt als jouw site enkel genoemd wordt op sites met een lage pagerank en weinig relevantie met de voor jouw site belangrijkste trefwoorden

Plaatjes

  • Plaats relevante plaatjes en geef die de belangrijkste trefwoorden mee van de pagina waarop ze staan.
  • Zet die trefwoorden ook in de ALT-tag van de afbeelding
  • Gebruik bij voorkeur unieke plaatjes. Evenals bij teksten geldt: hoe vaker ze op internet voorkomen, hoe lager Google ze waardeert

Overige tips voor SEO

  • Zorg dat de url van iedere pagina de juiste kernwoorden bevat. Dus in plaats van www.zwartesokken.nl/art2358346 kun je beter www.zwartesokken.nl/garfieldopdruk maken. Doordat het kernwoord van die pagina in de url zit, wordt de pagina beter gerankt en beoordeeld
  • Maak een duidelijke sitestructuur en plaats een sitemap
  • Maak een aantrekkelijke metatag description dat uitnodigt om door te klikken. Deze tekst wordt getoond bij de zoekresultaten en mag daarom niet langer zijn dan 160 tekens, inclusief spaties.
  • Laat mensen de producten of diensten die je levert ranken en bied ze de mogelijkheid om recensies te schrijven. Goed voor de betrouwbaarheid van je site en Google hecht hier ook steeds meer waarde aan.
  • Goede recensies op externe sites is extra belangrijk voor webshops, omdat Google steeds meer aan de hand van deze gegevens bepaalt hoe hoog of laag jouw site bovenkomt in de zoekresultaten
  • Ook houdt Google meer rekening met geplaatste en verspreide links en recensies op social media

Interessante SEO- bloggers en Google-deskundigen

Wil je echt werk maken van SEO? Dan zijn er genoeg sites, blogs, boeken en deskundigen die je verder kunnen helpen. Enkele Nederlandse suggesties:
  • De startersgids van Google is een goed begin (PDF)
  • De nieuwste updates en ontwikkelingen rondom zoekmachines vind je op het Amerikaanse Search Engine Land
  • Karel Geenen houdt een interessante blog bij met het laatste nieuws en ontwikkelingen rondom SEO
  • Ook de blog van René Greve bevat geregeld interessante informatie
  • Op de blog van de Google webmasters word je op de hoogte gehouden van de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden voor SEO
Meer tips voor het optimaliseren van je SEO:
 
Met medewerking van Ulke verkerk, voormalig directeur van online performance marketingbureau Quisma

Zie onze website voor meer informatie