Fouten en blunders voorkomen bij ondernemen

Ondernemen betekent risico’s durven nemen, én dus fouten en blunders maken. Leuk is echter anders. Daarom tips om fouten en blunders zoveel mogelijk te voorkomen.
Natuurlijk kun je als ondernemer niet alle risico’s uitsluiten, maar je kunt ook te optimistisch zijn door je ogen te sluiten voor alle gevaren die bij ondernemen komen kijken. Hoe zorg je dat je zoveel mogelijk blunders en risico’s uitsluit als je een onderneming start en runt? Enkele tips.

Wees eerlijk over je motieven

Natuurlijk wil je geld verdienen, maar vind je het ook echt leuk wat je wilt doen? Het klinkt cliché, maar de meeste succesvolle ondernemers hebben echt passie voor hun vak. Ze zijn hun zaak niet gestart om zo snel mogelijk te cashen, maar omdat ze denken dat er echt behoefte is aan hun product of dienst. Menig succesvol ondernemer vindt het dan ook helemaal geen probleem om 80 uur per week te werken, ze doen het met liefde. Als je een bedrijf wil starten in een vakgebied waar je werkelijk niets mee hebt, is de kans van slagen bij voorbaat al nihil. Tip: Kies voor je onderneming iets uit waar je goed in bent én wat je leuk vindt om te doen. Bij het starten van een bedrijf ben je zeker de eerste jaren enkel bezig met het zo goed mogelijk maken of leveren van het product of de dienst van jouw bedrijf.

Onderzoek de behoefte

Je hebt een briljant idee. Feit is echter dat de meeste briljante ideeën al verzonnen zijn of dat er al een andere oplossing is bedacht voor het probleem dat jij wilt verhelpen met jouw onderneming. Vraag je daarom af wat de toegevoegde waarde van jouw bedrijf is. Wie heeft er behoefte aan jouw (nieuwe) product of dienst en is er daadwerkelijk animo voor? Door lukraak te beginnen zonder te weten of mensen daadwerkelijk op jouw onderneming zitten te wachten, neem je wel een erg groot risico. Tip: Houd een marktonderzoek om te ontdekken of jouw bedrijf enige overlevingskans heeft. Dat hoeft geen groot onderzoek te zijn, spreek in ieder geval wel enkele (toekomstige) afnemers en vraag naar hun eerlijke mening. Zorg dat je weet of er voldoende behoefte is naar jouw product of dienst.

Praat met medeondernemers

Wat is er beter dan leren van je eigen fouten? Leren van andermans fouten. Ondernemers zijn meestal welwillend om ervaringen uit te delen. Schroom daarom niet om te informeren hoe een en ander werkt en of een ondernemer nog tips heeft. Waarschijnlijk is hij ook in bekende valkuilen gestapt waar hij je voor kan behoeden. Ook ondernemers die gefaald hebben kunnen je van tips voorzien hoe het wel of niet moet. Besef goed dat ondernemen een continu proces is en zelfs als het erop lijkt dat het gerealiseerde succes niet meer onomkeerbaar is, kan onoplettendheid of een blunder je de kop kosten. Blijf daarom ervaringen uitwisselen met medeondernemers en voorkom dat jullie om de beurt in dezelfde valkuil stappen. Tip: Vraag tips aan ‘algemene’ ondernemers uit je kennissenkring en ondernemers die in hetzelfde vakgebied als jij zitten. Sta open voor alle suggesties en zoek samen uit hoe jij de door hun gemaakte fouten kunt voorkomen. Bezoek geregeld netwerkborrels om deze informatie uit te wisselen, ook als je bedrijf al lange tijd bestaat kun je hier baat bij hebben.

Zorg voor een goed businessplan

Zomaar een bedrijf starten klinkt niet als een succesvolle actie. Neem daarom eerst de tijd om te bedenken wat je kunt, wilt en nodig hebt. Of het nu voor jezelf is of voor een investeerder; maak het businessplan zo volledig en compleet mogelijk. Breng alle risico’s en valkuilen die het ondernemen met zich meebrengt goed in kaart. Want alleen door vooraf in te schatten welke fouten je kunt maken en blunders je kunt begaan, heb je de meeste kans om te voorkomen dat je ze daadwerkelijk maakt Tip: Wanneer jouw ondernemersactiviteiten gefinancierd moeten worden, verplichten banken en investeerders je vaak om een degelijk businessplan te schrijven. Maar ook als je met eigen geld in de onderneming stapt, kan een businessplan je helpen om de risico’s valkuilen en gevaren in te schatten en te voorzien.

Wees realistisch

Natuurlijk ben je enthousiast over je plan. Maar verlies de werkelijkheid niet uit het oog. Zeker als je voorgaande stappen ook hebt uitgevoerd, weet je of jouw businessmodel enige kans van slagen heeft. Als je omgeving niet enthousiast is, de bank niet overtuigd en de risico’s enorm zijn, vraag je dan goed af of het zo’n slimme zet is. Er zijn ondernemers die ondanks al deze negatieve factoren toch groot succes hebben geboekt, maar veel meer ondernemers zijn door de oogkleppen die ze ophadden failliet gegaan en bleven met torenhoge schulden achter. Tip: Verlies je niet in je ambitie en ideeën. Als de plannen zoals ze op tafel liggen door de omgeving, het marktonderzoek en businessplan niet goed worden beoordeeld, vraag je dan serieus af of je de ondernemersplannen moet doorzetten. Doe je dat toch, beperk dan de (financiële) risico’s zoveel mogelijk. Bijvoorbeeld door alleen met spaargeld erin te gaan, geen grote leningen af te sluiten of wurgcontracten met leveranciers aan te gaan.

Zorg voor deskundig advies

Ondernemers met geen of weinig personeel hebben lang niet alle broodnodige deskundigheid in huis. Een HR-adviseur, een financiële topman, marketing- en salesmanagers zijn allemaal mensen die pas in huis worden gehaald als de onderneming sterk groeiende is. Tot die tijd doe en regel je als ondernemer alles zelf. Het gevaar bestaat daardoor dat je jouw ervaring als leidend beschouwt en geen tegenspraak duldt. Maar hoewel die financiële man binnen jouw bedrijf onder je werkt, is de kans groot dat hij het financiële plaatje van je bedrijf beter snapt dan jezelf. Het is dom om toch een grote investering te doen terwijl je financieel adviseur het zeer afraadt. Tip: Vraag bij gespecialiseerde onderwerpen (extern) advies aan een deskundige. Zorg dat je geen ja-knikkers om je heen verzamelt, maar mensen die hun eerlijke en duidelijke mening en visie durven te geven. Doe vervolgens ook echt iets met het advies. En als je het al naast je neerlegt, geef dan een goede kloppende onderbouwing van de reden om het probleem toch anders aan te pakken.

Blijf innoveren

Is je bedrijf succesvol? Denk dan vooral niet dat je er bent. De nieuwste ontwikkelingen volgen zich tegenwoordig snel op. Wanneer je daar niet in meegaat, loop je al snel achter op je concurrenten. Bekijk op welke vlakken je kunt innoveren. Denk aan het productieproces, het product of de dienst zelf, de levering ervan maar ook de sales en marketing van jouw bedrijf. Dat hoef je niet allemaal alleen te doen. Vaak zijn klanten bereid input te leveren en ook medewerkers bezitten vaak verrassend goede ideeën. Tip: Stilstand is achteruitgang. Ga mee in de ontwikkelingen, durf vooruit te denken en ontwikkel je product of dienst zodanig dat het met de tijd mee kan gaan.

Ken je financiële situatie

Ondernemers hebben vaak vrij weinig met geld. Je wilt winst maken en het zo goed mogelijk doen. Maar hoe één en ander tot stand komt is bijzaak. Gevolg is dat de meeste faillissementen worden veroorzaakt doordat de eigenaar van de zaak geen idee heeft hoe het er wat betreft de financiën voorstaat. Met als gevolg dat toch die ene risicovolle investering wordt gemaakt, terwijl het geld eigenlijk al op is. Om niet in die meest gemaakte fout te trappen, is het belangrijk om inzicht in je financiële situatie te hebben. Volg desnoods een boekhoudcursus voor beginners, zodat je de basis snapt. De administratieve rompslomp kun je vervolgens uitbesteden, zolang je de balans, jaarrekening en belastingbrieven maar begrijpt. Tip: Zorg dat je de basis van de financiën snapt. Je moet te allen tijde kunnen oplepelen hoe je bedrijf ervoor staat. De grootste valkuil van ondernemen is immers de kop in het zand strategie als het op financiën aankomt. Een faillissement is dan vaak het gevolg.

Zie onze website voor meer informatie