Checklist voor het starten van een eigen webwinkel

Je hebt een idee voor een webshop. Maar waar begin je? Veel goede ideeën stranden omdat de uitwerking te moeilijk lijkt. Niets is minder waar, dankzij deze checklist met tips om je eigen webshop te starten.
Zie het starten van een webshop als een echte baan en ruim er voldoende tijd voor in. Kies minstens een dag(deel) per week uit waarop je komende tijd aan de slag gaat met de voorbereiding en uitvoering van jouw eigen webwinkel. Houd je daar ook aan. Wat je dan gaat doen? Dat lees je in deze checklist een webwinkel starten.
Voorbereiding
  1. Businessplan en marktonderzoek
  2. Naam voor webshop kiezen
  3. Inschrijven KvK en bij gemeente
Webshop bouwen
  1. Website bouwen
  2. Betaalsysteem kiezen
  3. Hosting van de website
Webwinkel inrichten
  1. Website vullen
  2. Prijsstrategie bepalen
  3. Aankoopovereenkomst maken
  4. Optimale bedankpagina
Leveren en aftersales
  1. Leveren van product
  2. Aftersales
  3. Keurmerken voor webshops

Businessplan en marktonderzoek

Begin bij het begin. Maak een businessplan en zet voor jezelf op papier wat je met je webwinkel wilt gaan doen. Zo voorkom je dat je basisplan verwatert en je er allemaal niet relevante dingen bij gaat doen. Een webshop heeft immers de grootste kans van slagen als het gericht op één onderwerp is. Hierbij hoort ook een stukje marktonderzoek. Surf eens over het internet en zoek wat er allemaal al is voor de markt die je wilt betreden. Stel jezelf daarvoor de volgende vragen:
  • Is er vraag naar mijn webwinkel?
  • Hoeveel concurrenten zijn er?
  • Wat ga ik anders doen dan de concurrent?
  • Is er nog ruimte voor mijn product of dienst?
  • Wie is mijn doelgroep?

Naam voor webshop kiezen

Welke bedrijfsnaam heb je in gedachten? En is deze ook nog beschikbaar op internet? Het is aan te raden om de bedrijfsnaam overeen te laten komen met de url van de site. Houd hier dus rekening mee met het uitkiezen van een bedrijfsnaam. Meer over de bedrijfsnaam en domeinnaam >>>

Inschrijven KvK en bij gemeente

Wanneer je plannen concreet zijn, en uiterlijk wanneer je website live gaat, moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ieder bedrijf is verplicht zich daar aan te melden. Controleer daarnaast ook of je wel een bedrijf aan huis mag starten. Want hoewel je geen fysieke winkel in huis houdt, kun je toch problemen met het bestemmingsplan krijgen door je webwinkel bij de KvK in te schrijven op je huisadres. Vaak kan je eigen gemeente uitsluitsel geven.

Website bouwen

Nadat je een domeinnaam hebt uitgekozen, kun je aan de slag gaan met het bouwen van de website. Er zijn programma's waarmee je in een mum van tijd zelf een site in elkaar hebt gezet, zonder dat je er al te technisch voor hoeft te zijn. Maar je kunt er ook voor kiezen om alles te laten doen. De laatste optie is wel de meest kostbare. Wanneer je de site laat bouwen, check dan vooraf goed of het cms-systeem dat de bouwer gebruikt begrijpelijk is voor een leek als jij. Het is immers niet de bedoeling dat de bouwer straks jouw website van content voorziet en voor iedere minutieuze wijziging of toevoeging een rekening stuurt. Meer over website bouwen >>>

Betaalsysteem kiezen

Het moment van de eerste betalende klant in jouw online winkel is nog een beetje ver weg, maar dit is toch het moment om na te denken over het betaalsysteem dat je wilt gaan gebruiken. Er zijn vele opties mogelijk. Onderzoek goed wat voor jou de voor- en nadelen van iedere online kassamodule zijn. Door hier tijdig over na te denken, kun je het betaalsysteem makkelijk in je website integreren. Wellicht dat het door jouw gekozen systeem achteraf invoeren betekent dat de hele website herbouwd moet worden. Dat kost veel geld en tijd. Meer over online betaalsystemen >>>

Hosting van de website

Om te zorgen dat de gebouwde site en bijbehorende domeinnaam ook daadwerkelijk te bezoeken is voor de online klant, moet je site op een server staan. Verreweg de meeste mensen besteden dit uit aan een hostingprovider. Zo heb je er geen omkijken naar. Wil je het toch zelf doen, let er dan wel op dat je genoeg capaciteit in huis hebt om een dagelijkse stroom bezoekers aan te kunnen. Meer over hosting van de website >>>

Website vullen

De website vullen is erg leuk om te doen, maar zorg dat het goed gebeurt. Voorkom dat klanten gefrustreerd wegklikken of - nog erger - teleurgesteld het product retourneren. En zorg tevens dat je goed wordt geïndexeerd door Google, dat levert nieuwe bezoekers en dus potentiële klanten op. Meer over het plaatsen van producten >>>

Prijsstrategie bepalen

Op internet is de concurrentie groot. Je hoeft immers niet heel veel te kunnen om een webshop te beginnen. Om jezelf te onderscheiden moet je dus een goede prijs/ kwaliteitverhouding bieden. Dat betekent niet dat je altijd onder de prijs van de concurrent moet duiken. Er zijn genoeg andere manieren om de klant voor je te winnen en er toch nog wat aan te verdienen. Denk dus bewust na over het prijskaartje dat je aan ieder product hangt. Meer over het bepalen van een prijsstrategie >>>

Aankoopovereenkomst maken

Het moment is daar; de eerste klant in jouw webshop. Een mooi moment, dit is immers waar je het allemaal voor hebt gedaan. Maar wat komt er bij dit proces eigenlijk kijken? Een aantal punten waar je op moet letten zijn:
  • Voldoet het bestelproces aan de wettelijke vereisten: kortom, geen verrassingen achteraf wat betreft voorwaarden of extra kosten en het is bij iedere stap duidelijk voor de klant hoe hij nog onder de deal uit kan komen.
  • Orderbevestiging sturen: zolang er geen orderbevestiging de deur uit is gegaan, kan de koper onder de aankoopovereenkomst uitkomen. Verstuur dus zo snel mogelijk een mail met alle relevante gegevens.
  • Licht de klant in over de vervolgprocedure: vooral de vraag hoe lang het duurt voordat hij het product ontvangt is belangrijk. Door automatisch hierover te briefen, voorkom je dat klanten aan de telefoon hangen of mails verzenden.
Meer over een aankoopovereenkomst maken >>>

Optimale bedankpagina

Een bedankpagina kan je meer opleveren dan je denkt. Door de pagina die getoond wordt na een geslaagde koop effectief in te richten, zorg je dat de klant terugkomt voor een herhaalbezoek of misschien wel vrienden overtuigt ook bij jou te komen shoppen. Belangrijkste tip is om niet te veel te willen. Bepaal je hoofddoel en vraag je af wat je het liefst wilt dat je klant nu doet. De aankoop met vrienden delen, zich aanmelden voor de nieuwsbrief of op de valreep nog een relevant product of een extra dienst afsluiten? Meer over een goede bedankpagina inrichten >>>

Leveren van product

De klant heeft betaald of althans zijn (digitale) handtekening onder het contract gezet. Nu is het jouw taak om te zorgen dat het product bij de klant op de mat komt te liggen. Daarvoor is het handig om voor een betrouwbare post- of pakketdienst te nemen. Je hebt de keus uit verschillende bedrijven en verschillende verzendopties. In beginsel geldt: hoe duurder de verzending, hoe meer je ervan gegarandeerd bent dat alles goed gaat. Voordat je het pakket verzendt, moet je overigens zorgen dat alle bestelde producten in de doos zitten. Daarnaast ben je verplicht om de factuur en de algemene voorwaarden eraan toe te voegen. Meer over voorwaarden voor levering >>>

Aftersales

Je hoopt natuurlijk alleen maar tevreden klanten te hebben. Helaas kan het altijd voorkomen dat een klant niet tevreden is. Hij bedenkt zich binnen de wettelijke bedenktijd, het product is niet of beschadigd geleverd of het gaat stuk binnen de garantieperiode. Onder al deze omstandigheden ben jij de eerste contactpersoon. Het is dan aan jou als ondernemer om het probleem naar behoren op te lossen. Meer over aftersales bij webshop >>>

Keurmerken voor webshops

In Nederland zijn verschillende keurmerken te vinden die zich richten op webshops. Veel online winkels zijn aangesloten bij een keurmerk. Het geeft de consument een veiliger gevoel wetende dat je aangesloten bent bij een grotere organisatie. In sommige gevallen is het meer schijnzekerheid, maar zolang het werkt kun je daar wel je voordeel mee doen. Zeker als veel onbekende klanten je site bezoeken, is het aanvragen van een keurmerk aan te raden. Overzicht van online keurmerken >>>

Zie onze website voor meer informatie