Internetkassa: online betaalsystemen voor webwinkels

Er zijn verschillende online betaalsystemen, maar ze zijn niet allemaal even geliefd. Welke systemen zijn er en wat zijn de voor- en nadelen? Tips om een online kassa uit te kiezen.
Ook bij een webshop moet afgerekend worden. Of dat nu gebeurt voordat het product geleverd wordt, via gelijk oversteken of na levering van het product; in alle gevallen kies je voor een bepaald betaalsysteem. De klant betaalt het liefst achteraf, dat biedt hem de meeste zekerheid dat hij niet wordt opgelicht. Om die reden wil jij dat de klant vooraf betaalt. Zoek dus naar een goede middenweg om klanten niet af te schrikken, maar zelf ook niet - te vaak - het schip in te gaan.

Grote verschillen in onkosten

Kies niet het eerste het beste systeem. Een slecht werkend of door de consument negatief beoordeeld systeem doet meer kwaad dan goed. Daarnaast betaal je als ondernemer voor sommige systemen tot 80 procent van de verkoopprijs van het product. Niet bepaald lucratief voor jouw onderneming. Helaas geven de meeste online betaalsystemen geen duidelijke prijskaartjes, vraag dus verschillende offertes op wanneer je geïnteresseerd bent in een bepaald systeem. Hier vind je een overzicht van alle online betaalsystemen en de voor- en nadelen ervan.

Voor levering betalen

Eenmalige machtiging

Een traditionele methode is de eenmalige machtiging. Je laat de online klant een machtigingsformulier invullen, uitprinten, ondertekenen en opsturen. Vervolgens haal je het aankoopbedrag van de rekening van de consument. Je kunt het product ondertussen alvast verzenden of wachten tot je het geld ontvangen hebt. In het laatste geval heb je altijd de zekerheid dat er betaald is. Nadeel: Nadeel voor de consument is dat ze het geld in de meeste gevallen niet kunnen storneren en dus zeker moeten zijn dat de verkopende partij geen oplichter is. Let er ook op dat wanneer je bij dit proces geen handtekening eist, het kan gebeuren dat een klant op naam van een ander probeert af te rekenen.

Vooraf overmaken

Na ontvangst van de bestelling geef je jouw rekeningnummer en het ordernummer door waaronder de klant het bedrag kan overmaken. Nadat je het geld hebt ontvangen, stuur je het product op. Dit is voor jou als ondernemer de goedkoopste oplossing. Nadeel: De consument is er echter minder blij mee, hij moet zeker weten dat je te vertrouwen bent en na ontvangst van het geld niet met de noorderzon vertrekt. De drempel om bij jou te bestellen is hierbij dus hoog.

Betalen per telefoon

Een mogelijkheid om af te rekenen met online klanten is door ze een betaald nummer te laten bellen of een sms te laten verzenden; de zogenoemde pay per call en pay per sms. Voor webwinkels is het een niet veelvoorkomende methode. Voor bedragen tot hooguit een paar euro is dit systeem nog wel geschikt, zeker de sms-variant. Nadeel: Nadeel is dat dit systeem prijzig is voor jou als ondernemer.

E-wallet

De e-wallet is een digitale portemonnee a la de chipknip. Klanten laden vooraf hun tegoed op en betalen op jouw webwinkel met behulp van een pincode of wachtwoord. Voordeel is dat het systeem veel zekerheid biedt aan de internetondernemer. Nadeel: Helaas haakt menig consument af bij dit systeem, omdat het niet populair is. En als je het als klant weinig gebruikt is de kans groot dat je vergeet dat er nog geld in je digitale portemonnee zit.

Creditcard

Wereldwijd bezien is online betalen met creditcard een veelgebruikte methode. Maar veel Nederlanders zijn huiverig voor het afstaan van hun creditcardgegevens. Ondanks goedbeveiligde procedures belanden de gegevens soms toch in verkeerde handen. Creditcardaanbieders staan in dat geval overigens wel garant voor de schade. Nadeel: Voor de ondernemer is deze internetkassa niet heel goedkoop. Je betaalt een startbedrag of maandelijks een vast bedrag, transactiekosten voor ieder gemaakte betaling en chargebackkosten. Daarnaast loop je als ondernemer het risico dat een klant na ontvangst van het product een chargeback uitvoert waardoor jij alsnog zonder geld blijft zitten, het zogenoemde chargeback-risico. Het risico hierop wordt wel verlaagd door extra beveiligingsmodules van de Creditcardmaatschappij over te nemen.

iDeal

iDeal is een gezamenlijk online betaalsysteem van een aantal Nederlandse banken, en op dit moment veruit de meeste gebruikte betaalmethode op internet. Klanten betalen direct na plaatsing van de bestelling in de vertrouwde omgeving van internetbankieren. Groot voordeel is dat de kans op het maken van fouten minimaal is en dat er direct wordt betaald. Kies je overigens voor iDeal, plaats dan je logo duidelijk zichtbaar in de webshop. Uit onderzoek blijkt dat consumenten sites eerder vertrouwen bij het zien van dit logo. Nadeel: Voor de consument is het in dit geval lastiger om het geld terug te vorderen bij fraude. Daarnaast is iDeal alleen te gebruiken voor klanten die zijn aangesloten bij een Nederlandse bank. De kosten voor de ondernemer variëren na gelang het pakket dat je kiest. Dat verschilt van geen instapkosten en hoge transactiekosten tot hoge vaste lasten en lage transactiekosten.

PayPal

Bij PayPal betaalt de klant met zijn e-mailadres en wachtwoord. Het account is bij PayPal gekoppeld aan een bankrekening of creditcard, waarmee de uiteindelijke betaling plaatsvindt. De kosten voor de ondernemer bestaan uit een vast én variabel bedrag per transactie. Voordeel voor de consument is de kopersbescherming, waardoor ze hun geld terugkrijgen als het product niet is afgeleverd. Nadeel: Nadeel voor de webwinkel is dat deze te allen tijden moet kunnen aantonen dat het product terdege is afgeleverd, zorg dus dat het altijd traceerbaar is.

Betalen bij levering

Onder rembours verzenden

Onder rembours verzenden hanteert het principe van gelijktijdig oversteken. De postbode die het pakketje levert bij de klant, neemt direct het geld in ontvangst. Er is daardoor voor beide partijen weinig risico. Nadeel: Nadeel van deze werkwijze zijn de kosten. Zo brengt TNT minimaal 17,45 euro in rekening naast de 1 procent provisie die ze op het geïnde bedrag inhouden. Het is daardoor niet de meest populaire methode onder webwinkeliers.

Na levering betalen

Acceptgiro

Een acceptgiro stuur je meestal mee met de levering. De klant kan deze invullen en bij de bank inleveren of via internetbankieren overmaken. Voordeel is dat het een uiterst veilige manier is voor de klant, deze heeft immers het product al in handen voordat hij hoeft te betalen. De drempel om bij jouw webwinkel te bestellen is daardoor laag. Nadeel: Nadeel is dat jij maar moet afwachten of de klant ter goeder wil is. Het kan daardoor voorkomen dat je moet proberen via een incassoprocedure alsnog je geld te krijgen. Meer lezen over internetkassa’s?

Zie onze website voor meer informatie