Prijsstrategie voor de webshop

Op internet kan de consument alles tot in den treuren vergelijken. Een goede prijsstrategie voorkomt dat de klant naar de concurrent gaat. Tips voor een goede prijsstrategie in de internetwinkel.
De makkelijkste manier om de klant voor je te winnen is de laagste prijs bieden. Het nadeel daarvan is dat de marges daardoor zo laag zijn, dat het de vraag is of je er nog wat aan verdient. Een goede prijsstrategie kan al het verschil maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw producten verkoopt en er zelf ook nog wat aan overhoudt?

Waarschuwing: verkeerde prijzen noemen op site

Controleer de prijzen goed voordat je ze publiceert. Wanneer de klant namelijk redelijkerwijs mag verwachten dat de genoemde prijzen correct zijn, ben je wettelijk verplicht het product tegen die prijs te leveren. De overeenkomst mag dan niet door jou ontbonden worden. Bovendien roepen veel klanten via social media op om ook het product tegen die lage prijs te kopen, zodra ze het ontdekt hebben. Het blijft uiteraard altijd de vraag wanneer de klant redelijkerwijs had moeten weten dat het product verkeerd geprijsd was. Maar als je het product vervolgens niet wilt leveren, levert je dat vaak veel negatieve publiciteit op. En daar zit je nu ook niet op te wachten. Check, check dubbelcheck die prijzen dus!

Prijsbeleid webwinkel

De checklist prijs vaststellen voor de webwinkel:

Product reserveren

Heb je het nieuwste van het nieuwste in jouw online winkel liggen? Presenteer het al voordat het in de winkel ligt. Zorg dat klanten het alvast kunnen reserveren. Consumenten die graag als eerste het nieuwe product in handen willen hebben, zijn minder prijsbewust en vergelijken niet snel met andere sites die ook een optie tot reserveren aanbieden. Bijkomend voordeel is dat je al direct verzekerd bent van inkomsten voor dit binnenkort te verkopen product.

Prijs niet afronden

De meeste winkels doen dit al: 14,95 vragen in plaats van 15 euro. De gemiddelde consument heeft daardoor het gevoel veel goedkoper uit te zijn. Die vijf cent verschil doet niet veel op jouw winst. Zeker als je daardoor veel meer verkoopt. Draait het op jouw webshop om dure producten? Werk dan met het eindcijfer 7. Dus 97 euro in plaats van 100 euro. Psychologisch schijnt dat het best te werken.

Bied combikorting

Hoe meer producten je aan één klant levert, hoe sneller je omzet stijgt. Stel pakketten samen van meerdere producten die je tegen een ´scherp´ tarief aanbiedt. Zo geef je de klant het gevoel dat hij een koopje heeft gevonden. Het scheelt jou in de administratie, verpakkingsmateriaal en verzendkosten, waarmee je de gegeven korting weer terugverdient. Het hoeft overigens niet daadwerkelijk zo´n groot prijsverschil op te leveren als wanneer de klant de producten los koopt, als het maar gevoelsmatig een goede deal is.

Maak variatiepakketten

Bied hetzelfde product onder verschillende voorwaarden en prijzen aan. Bijvoorbeeld extra service, hulp bij montage, extra verzekering of langere garantie. Wees creatief, er zijn altijd klanten die behoefte hebben aan net dat beetje extra en bereid zijn daar meer voor te betalen. Andersom trekt het andere mensen over de streep omdat ze het gevoel hebben dat ze voor het product zonder 'poespas' heel goedkoop uit zijn.

Geef cadeaus weg

Uit onderzoek blijkt dat klanten eerder voor cadeaus dan korting vallen. Geef bijvoorbeeld een artikel gratis weg aan klanten die nu het product kopen. De prijs van het product hoeft niet scherp neergezet te worden, daar let de klant namelijk niet meer op. Het weg te geven product hoeft niet heel groot te zijn, gratis verzendkosten wordt ook als iets extra's gezien. Meld dat dan wel prominent op de site en op iedere productpagina. Denk ruim in deze categorie, bijvoorbeeld een gratis online minicursus bij het bestellen van een boek, training of cursus. Of gratis elektronische voor- en achterlichten bij de aanschaf van een nieuwe fiets. Bedenk iets waarvan klanten het gevoel hebben dat het veel waarde vertegenwoordigd, terwijl het jouw winst nauwelijks aantast.

Bied keuze in leverkosten

Steeds meer webwinkels laten klanten zelf kiezen met welke verzendmaatschappij het pakket wordt geleverd. Maar wat interesseert een klant het welke maatschappij het pakket levert? Veel interessanter wordt deze keuze als je vraagt onder welke voorwaarden en kosten het pakket bezorgd moet worden. Wil de klant de goedkoopste maatschappij die alleen overdag levert? Een duurdere optie die ook 's avonds levert? Wil de klant een track en trace code? Aan de hand van de keuzes van de klant bepaal jij met welke maatschappij het pakket wordt verzonden.

Sta op vergelijkingssites

Controleer regelmatig hoe de producten uit jouw webshop geïndexeerd worden op vergelijkingssites. Een groot deel van je klandizie kun je daar vandaan halen. Maar als andere webwinkels prijzen opgeven zonder verzendkosten en btw, kom jij altijd als duurste uit de bus. Kijk dus goed waar het verschil in zit. Check op deze sites ook of je onder de goede zoekwoorden bovenkomt. Pas eventueel je eigen productpagina's aan om goed gevonden te worden. Ben je duurder dan je concurrenten, maar heeft dat een goede reden? Kijk of je dat erbij kunt laten vermelden.

Loss leadertactiek

Verwacht je dat klanten in jouw shop snel geneigd zijn meerdere producten aan te schaffen? Dan kun je voor de loss leader tactiek gaan. Je kiest één of meerdere producten die je onder de kostprijs aanbiedt. Communiceer het groot en zorg dat zoveel mogelijk mensen van deze prijsstunter op de hoogte zijn. Daarmee lok je veel klanten. Doordat ze ook andere (duurdere) producten aanschaffen in jouw webwinkel, compenseer je het verlies van het te goedkoop aanbieden ruimschoots. Lees ook het volledige stappenplan om de prijs van je product of dienst te bepalen Meer lezen over het voeren van een online prijsstrategie?

Zie onze website voor meer informatie