Zelf een bedrijfslogo ontwerpen

Heb je een (nieuw) logo nodig voor je bedrijf? Bedenk eerst wat je er precies mee wilt. Als je jezelf creatief genoeg acht, kun je zelf een bedrijfslogo te ontwerpen. Tips om een logo te ontwerpen.
Er zijn verschillende professionals die graag een logo en huisstijl voor je willen ontwerpen. Dat hoeft niet eens zoveel te kosten. Voor 100 euro heb je een compleet pakket dat je voor allerhande situaties kunt gebruiken. Heb je daar geen of onvoldoende budget voor, dan kun je bijvoorbeeld studenten van de kunstacademie vragen of ze tegen een geringe vergoeding iets willen ontwerpen. Of je gaat zelf aan de slag. Houd in dat laatste geval met de volgende punten rekening:

Maak een simpel logo

Hanteer het kiss-principe bij het ontwerpen van een logo: keep it simple, stupid. Een simpel logo is makkelijk te herkennen, goed te onthouden en brengt de boodschap het best over. Veel poespas om de essentie heen zorgt dat de boodschap van je logo al snel verwatert. Laat tierelantijntjes en special effects als dropshadows en strokes dus uit je logo.

Bedrijfslogo moet tijdloos zijn

Een logo veranderen of aanpassen draagt niet bij aan de herkenbaarheid van je onderneming. Voorkom dat je logo over een paar jaar uit de tijd is en vernieuwd of - nog erger - compleet vervangen moet worden. Een ander nadeel van een trendy logo is dat het weinig uniek en onderscheidend is, immers er zijn meer dan genoeg bedrijven die met de laatste trends proberen mee te gaan.

Zorg voor een onderscheidend logo

Kijk eens kritisch naar de logo's van je concullega's. Het zal je opvallen hoeveel ze in basis op elkaar lijken. En dat terwijl het logo een belangrijke onderscheidende factor is voor je onderneming. Voorkom dat jouw logo teveel op dat van hen lijkt en sla dus een andere weg in.

Maak je logo herkenbaar

Je wilt dat jouw logo snel geassocieerd wordt met je bedrijfsnaam. Een herkenbaar logo dat eenzelfde verhaal, idee of boodschap uitdraagt, helpt daarbij. Inspiratie nodig? Denk aan de logo's van Puma (een poema), Apple (een appel) en Jaguar (een jaguar).

Past het logo bij je bedrijf?

Een bedrijfslogo kan nog zo mooi, herkenbaar en uniek zijn, het moet wel bij je onderneming passen. Een goed logo visualiseert de emotionele en essentiële waarden van het bedrijf. Dat wil overigens niet zeggen dat het logo duidelijk moet verbeelden wat jouw product of dienst is. Of het logo past bij de bedrijfsuitstraling zit hem vooral in het kleurgebruik, de vormen en het lettertype.

Hulpprogramma's om logo te ontwerpen

Ga je zelf aan de slag, dan kun je het beste met een tekenprogramma werken. Nog makkelijker zijn de verschillende (online) programma's waarmee je in een paar klikken een logo in elkaar hebt geflanst. Nadeel hiervan is dat het vrij standaard is en er meerdere bedrijven vrijwel hetzelfde logo gebruiken. Enkele gratis online programma's om inspiratie op te doen zijn: Meer tips om zelf een logo te ontwerpen?

Zie onze website voor meer informatie