Personeel

Bij het in dienst nemen van een medewerker komt een hoop kijken. Arbeidscontracten afsluiten, secundaire arbeidsvoorwaarden, personeelsadministratie, ontslag, ziekte, arbeidsongeschiktheid. Lees alles wat je moet weten over het hebben, houden en verliezen van personeel.

Personeel

Onder recruitment valt het zoeken, werven, selecteren en kiezen van nieuwe werknemers. Waar vind je de geschikte kandidaat? Hoe voer je contractonderhandelingen? Wanneer ben je verplicht een vast contract te geven? Antwoord op deze en andere vragen over recruitment.

Wat moet je regelen wanneer je medewerkers in dienst hebt? Aan welke wetten moet je voldoen? En hoe ga je om met ziekte en verlof? Tips en stappenplannen om de randvoorwaarden en administratieve lasten die gepaard gaan met personeel zo makkelijk mogelijk te houden.

Zeker als je niet zeker weet of je voor de langere termijn voldoende werk hebt voor een nieuwe werknemer, is het de vraag of je een medewerker moet aannemen. Daarvoor zijn er verschillende soorten flexibel inzetbare werknemers. De alternatieven voor vast personeel.

Of het nu gaat om een slecht presterende werknemer die je wilt ontslaan of een mega-reorganisatie wegens bezuinigingen. In Nederland krijg je bij ontslag te maken met het ontslagrecht. Als je het goed aanpakt, heb je weinig last van deze regels en wetten.

Het Nieuwe Werken (HNW), flexwerken, Werken 2.0. Hoe je het ook noemt, de trend lijkt niet meer te stoppen. Werken waar en wanneer je maar wilt. Veel bedrijven pogen het tegen te houden, maar is die angst terecht? En waar moet je op letten als je flexibel werken toestaat? De tips.