Met warme acquisitie nieuwe klanten vinden

Op zoek naar nieuwe klanten zonder koud bellen? Er zijn voldoende manieren om klanten te werven zonder willekeurig mensen of bedrijven te benaderen. Tips voor warme acquisitie.
Nieuwe klanten vinden is niet altijd makkelijk. Sommige salesconsultants adviseren alle netwerkborrels af te lopen en het telefoonboek of de KvK-gegevens erbij te pakken en willekeurig bedrijven en/of mensen te bellen. Echter, niet iedereen vindt het even prettig om op deze manier (koude) acquisitie te plegen. Hoe kom je dan aan nieuwe klanten? Middels warme acquisitie. Dat is feitelijk niet meer dan dat je potentiële klanten benadert die je al (via via) kent. De drempel voor het eerste contact is daarmee lager, van beide zijden. De tips voor warme acquisitie:

Het oude klantenbestand benaderen

Tevreden klanten moet je koesteren. Realiseer je echter dat niet iedere tevreden klant uit zichzelf bij jou terugkomt. Ga er zelf actief achteraan. Hoe je dat doet, hangt onder andere af van het soort product of dienst dat je levert:
  • Producten of diensten met korte levensduur: Stuur geregeld een (digitale) nieuwsbrief met de laatste updates, weetjes en interessante aanbiedingen.
  • Basisproducten met aanvullende producten of diensten: Upsell bij de aftersales. Met andere woorden, vraag de klant een maand nadat hij het product heeft ontvangen of hij tevreden is en of je nog meer voor hem kunt betekenen.
  • Producten of diensten met lange levensduur: Bel of schrijf klanten rond de periode dat het product of de dienst normaliter is afgeschreven. Informeer of de klant nog steeds blij is en attendeer hem op de nieuwste modellen of methodes.

Laat je klanten acquisitie plegen

Geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame. Maar die promotie krijg je niet altijd vanzelf, dus vraag er gericht naar. Dat kan op een subtiele manier, zoals webshops standaard social mediabuttons na de betaalpagina plaatsen. Zo kunnen kopers met één druk op de knop een bericht sturen waarin staat wat ze waar gekocht hebben. Waarmee ze bij vrienden en bekenden aangeven wat voor toffe webshop je hebt. Een andere manier om je klanten acquisitie te laten plegen is door het aantrekkelijk te maken familie en vrienden mee te nemen of te laten profiteren van een aanbieding. Organiseer bijvoorbeeld een exclusieve voorverkoop of uitverkoopavond voor vaste klanten waarbij iedere klant één gast mag meenemen.

Laat je personeel acquisitie plegen

Boekhouders, personeelsmanagers en inkopers die acquisitie plegen, daar heb je toch juist verkopers voor aangenomen? Uiteraard, maar vergis je niet: ook de boekhouder, onderhoudsmonteur en andere werknemers komen geregeld in aanraking met andere mensen. Wellicht zitten daar potentiële klanten tussen. Doordring al je medewerkers om ogen en oren open te houden en interessante prospects bij jou te melden. Jij hebt vervolgens een ingang (je medewerker) én al de benodigde voorkennis.

Spreek het netwerk van je klanten aan

Een stapje verder dan je klanten acquisitie laten plegen is aan vaste klanten vragen of zij vrienden of kennissen weten die van jouw diensten gebruik willen maken en of je ze mag benaderen. Dat vergt echter wel iets meer lef van jouw kant. Niet alleen vraag je hierbij best veel van je vaste klant, je moet vervolgens alsnog semi-koude acquisitie plegen. Enig verschil is dat je een eerste aanknopingspunt hebt: je neemt immers contact op, op aanraden van een vriend van de potentiële klant. Dat is een stuk beter binnenkomen dan willekeurig iemand opbellen.

Goede referenties verspreiden

Een goede (eigen) website kan ook nieuwe klanten opleveren. Deze groep klanten hoef je zelf niet te benaderen, zij nemen vanzelf contact met je op. Voorwaarde is wel dat je een betrouwbaar ogende site hebt die goed vindbaar is en op de juiste zoekwoorden bovenkomt Om de kans dat bezoekers van je site daadwerkelijk met je in zee gaan te vergroten, plaats je referenties van trouwe klanten. Afhankelijk van de aard van je bedrijf laat je klanten zelf testimonials schrijven (liefst met naam en toenaam) of beschrijf je samen met de klant het succesverhaal op één a-4tje (liefst begeleid met een paar treffende foto’s)

Zie onze website voor meer informatie