Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2012

Cravatta Pelliano

Bernd Damme (22) en Steijn Pelle (23)

Compagnons: Marin Licina (26) en Adriaan Buyserd (28)
Wat: verkoop van dassen, pochets, vlinderdassen, sjaals en colberts 
Start: oktober 2011
Personeel: 5
Omzet: 100.000 euro (2011), 520.000 euro (verwachting 2012)

Ze willen niet pushen maar aantrekken, de mannen van Cravatta Pelliano. Waarde creëren op een 21e-eeuwse manier. Via anti-marketing bijvoorbeeld: als het uit is om stropdassen te dragen, dan zijn er altijd mensen die tegen de stroom in gaan. Stropdassen noemen ze trouwens liever ‘dassen’. De mensen die het cool maken om dassen te dragen, zullen het merk groot maken, denken Bernd Damme en Steijn Pelle.

[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Cravatta Pelliano”]

De gehaakte dassen zijn een teaser voor wat nog komen gaat: een complete kledingcollectie, ontworpen zoals de klant dat wil. Het ontbreekt de jongens niet aan ambitie. Waar het ze werkelijk om gaat is een nieuw winkelconcept dat ‘een brug slaat tussen het internet en de winkelstraat’. Uit een klein onderzoekje van Damme bleek dat slechts een vijfde van de mannen overdag wel eens gaat winkelen. “Terwijl de winkels daar wel op zijn ingericht. De klant wordt niet goed bediend, vind ik. Niet qua beschikbaarheid van de kleding, niet qua prijs-kwaliteit. Maar wat nog veel schokkender is: ze weten niets van de klant.”’ Cravatta Pelliano wil daarom terug in de tijd. Het moet weer zo persoonlijk worden als in 1860: “Dat de winkelier zegt: hé, dit is Bernd. Hij heeft die huidskleur, dit is zijn maat, hierin is hij geïnteresseerd en hierin niet.”

De marketing van hun merk trekken Damme en Pelle daarentegen juist de 21e eeuw in. Bijvoorbeeld bij de aftrap van hun nieuwe merk in oktober 2011. Damme: “Iedereen zei dat we absoluut in Amsterdam moesten gaan zitten, anders komt de media niet. Tuurlijk wel, dachten wij. We halen gewoon iedereen op met een helikopter.” Een dergelijke stunt zou een vermogen kosten, ware het niet dat Damme en Pelle het anders aanpakken. Ze huren geen bedrijven in die het werk voor hen doen, maar zoeken partners. Zo ook met de helikopter. Een partner voorzag hen van helikopters, de benodigde kerosine en betaalde de landingsrechten. Damme: “Samen produceren is het geheim.”

Tekst: Eefje Rammeloo

 

Bernd Damme en Steijn Pelle hebben beide in eerdere jaargangen van de 25 onder de 25 gestaan, met een ander bedrijf. Lees hier meer over Eyewear.nl (Bernd Damme) en ELF Entertainment (Steijn Pelle)