Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2012

Scootercentrum Reeuwijk

Jelle (21) en Menno Sijtsma (22)

Wat: inkoop, verkoop en doorlevering van scooters en ontwikkeling en verkoop van verwante producten
Start: 2009
Personeel:
Omzet: 675.000 euro (2011), verwachting 2012: 1 miljoen euro

Echt innovatief lijkt het niet, een bedrijf in scooters opzetten. Maar toch, als je jonge ondernemers scooters laat verkopen dan komt die innovatie vanzelf. Jelle Sijtsma: “We richten ons echt op de grote bedrijven die de leaseauto eruit doen en de leasescooter erin. We promoten de scooter ook echt als duurzaam alternatief voor het woon-werkverkeer: zestig procent minder benzinegebruik voor maar twintig procent van de kosten die een auto maakt.”

[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Scootercentrum Reeuwijk”]

De innovatie houdt niet op bij de opmerkelijke keuze voor de zakelijke markt. Menno Sijtsma bedacht een contactslot dat diefstal van de scooter moet voorkomen. Jelle: “We hebben een hufterproofslot (HPS) bedacht, uitgewerkt en verkocht aan de groothandel. Daarvan ontvangen we provisie voor ieder HPS dat in Nederland en in het buitenland wordt verkocht.”

Terwijl Menno sleutelt is Jelle meer een handelaar. Dat begon op zijn 14e met mobieltjes, en op zijn 16e begon hij met zijn laatste tweehonderd euro in scooters te handelen. “Ik begon met één tweedehands scooter, dat werden er twee en later had ik er vijftig tweedehands en vijftig nieuwe staan. Alleen maar A-merken.” Als havoscholier kreeg hij privileges die bij zijn klasgenoten respect afdwongen: hij mocht zijn laptop aan hebben staan en ook gewoon bellen tijdens de les. Na zijn examens kon hij meteen door. De bank weigerde de broers Sijtsma in eerste instantie een lening. Ze hielden vol en met nieuwe cijfers van hun zaak kregen ze wél een aanbod.

“Wat we vanaf het begin hebben geleerd is investeren.” Jelle noemt het de grootste uitdaging van zijn ondernemerschap: “het stoeien met je geld. Het gaat zo snel in je voorraad zitten.” Het Scootercentrum van Jelle en Menno Sijtsma is inmiddels flink gegroeid. Sinds begin 2012 is er een webshop en de broers verkopen ook veel scooters en accessoires in de B2B-markt. Jelle ziet alleen maar uitdagingen. De omzet in scooters denkt hij de komende jaren te kunnen verviervoudigen. Daarbij wil hij meer producten naar Nederland halen en de producten die ze zelf ontwikkelden – het contactslot, een speciale voorlamp – te exporteren.

Tekst: Eefje Rammeloo