Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2012

ScriptMotion

Paul du Long (18)

Wat: rooster- en andere problemen oplossen via webapplicaties
Start: 2010
Personeel: 3
Omzet: 160.000 euro (verwachting 2012)

Du Long is gefascineerd door timemanagement. Hij wil oplossingen vinden voor onder andere roosterproblemen van scholen, ziekenhuizen en andere grote instellingen. Daartoe maakt hij webapplicaties. “We signaleren problemen en die lossen we dan op een creatieve manier op”, noemt Du Long het zelf. Het eerste probleem dat hij oploste was dat van de roostermakers op zijn eigen middelbare school. Het kon allemaal veel efficiënter. Waarom kreeg je niet gewoon een smsje als er iets in je rooster verandert? Maar het reclamebureau dat zijn applicaties op grote schaal in de markt zou zetten, sloeg de plank finaal mis. “Scholen doen er heel lang over om een beslissing te nemen. Daar ging ik keihard mee op mijn bek.”

[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”ScriptMotion”]

Du Long krabbelde weer op en ging door. “Het doel is er nog steeds maar de periode waarin ik het wil bereiken is vervijfvoudigd.” Nu verkoopt hij 10 tot 15 webapplicaties per jaar, en daarnaast bouwt zijn bedrijf ScriptMotion maandelijks zo’n tien websites om te kunnen blijven draaien. Zelf bouwt hij niet zoveel meer, hij delegeert: “Je hebt al je bloed, zweet en tranen in je onderneming gestopt en moet het dan aan een ander overlaten. Dat is niet gemakkelijk, maar wel noodzakelijk. Je moet leren loslaten, anders kun je nooit groeien en blijf je een eenmanszaak.”

Het timemanagement waar hij grote bedrijven mee van dienst is, vindt hij ook zijn eigen uitdaging. Du long vindt het moeilijk om zijn werk te combineren met zijn studie en zijn sociale leven. Hij heeft altijd ‘te weinig tijd en teveel stress’. Gelukkig doen ze op de universiteit van Maastricht, waar hij International Business studeert, niet zo moeilijk over mobieltjes in de klas. 

Tekst: Eefje Rammeloo