Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2012

Social Dining

Jesse van der Meulen (23)

Wat: sociaal netwerk waar mensen elkaar bij een etentje ‘in het echt’ ontmoeten
Start: februari 2012
Personeel: 0
Omzet: niet openbaar

Het moest gewoon een leuk project worden, maar Social Dining begint op een hype te lijken. Het idee is een real life social network. ‘We merkten dat er door al die sociale netwerken juist weer behoefte is om elkaar live te ontmoeten.’ Eerst wilde Jesse met zijn maatje Simon huiskameretentjes organiseren, maar samen eten in restaurants leek ze toch beter: ‘Geen gedoe van vreemden over de vloer en betaling.’ De communities op SocialDining.nl groeien gestaag. De groepen zijn op thema en op stad ingedeeld. Het is een ideale manier om nieuwe mensen te leren kennen of een avondlang te bomen over een gedeelde fascinatie, bijvoorbeeld voor Wie is de mol?

[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Social Dining”]

Het doel van Van der Meulen is om de community zo groot mogelijk te laten worden. Als er een flink aantal leden zijn aangemeld in een bepaalde groep dan organiseert Social Dining een etentje. Op de golven van de freepublicity krijgt de website meer en meer bekendheid. Sterker nog, er werd al gesproken over de website toen die niet eens in de lucht was. In februari wilde dagblad De Pers een artikel plaatsen over Social Dining. Jesse was net op vakantie toen hij hoorde dat het verhaal de volgende dag in de krant zou staan. Hals over kop zette hij in een Frans internetcafé de website online, ondertussen koortsachtig telefonerend met Simon om de laatste aanpassingen door te voeren.

Het verdienmodel van Social Dining begint vorm te krijgen. Binnenkort gaan Jesse en Simon evenementen organiseren voor zakelijke partijen die in contact willen komen met hun klanten. Daarbij krijgen ze ook nog eens een marge van de menu’s die restaurants samenstellen voor de etentjes. Jesse maakt zich niet druk over de inkomsten. ‘Het is nu nog vooral leuk.’ Voorlopig is Social Dining een project naast zijn baan als online marketeer, en ach: ‘Facebook, Google en Linkedin begonnen ook zonder verdienmodel’. 

Tekst: Eefje Rammeloo