Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2013

Blacklabel

Tim Rutten (24) en Dirk Schouten (23)

Wat: conceptontwikkeling voor investeerders en actieve deelname
Sinds: 2012
Personeel: 2
Omzet: Niet openbaar

Blacklabel is geen traditioneel bureau. Het jonge bedrijf adviseert A-merken (Hema, Banning Advocaten, CoffeeLovers, Allekabels.nl, gemeente Maastricht) op marketing-strategisch gebied en participeert actief in bestaande of nieuw te ontwikkelen merken. Ze kijken waar kansen liggen voor investeerders: wat wil een investeerder, wat is een belangrijke markt en wat is goed voor zijn portfolio? Die merken gaan ze vervolgens opzetten of – in het geval van een bestaand merk – benaderen, in plaats van andersom, zoals gebruikelijk is in de markt. “Alles andersom doen: ik heb het geleerd in Amerika toen ik daar studeerde met een Kaufmann Scholarship”, aldus Rutten.

De ondernemers werken de concepten uit tot een volledige investor case – inclusief businessplan, strategie en creatief concept. Schouten: “Wanneer de investeerder geïnteresseerd is, gaan we het samen verwezenlijken.” Rutten: “Veel bureaus in onze markt zijn niet echt betrokken bij de prestaties van een merk op de lange termijn. Wij binden ons aan een merk, blijven minimaal drie jaar actief betrokken en creëren daarmee langetermijnwaarde.”

Gevolg: investeringen worden verlaagd in risico, want de ondernemers doen actief mee en dat wekt vertrouwen. Blacklabel krijgt bij elke participatie een klein deel van de aandelen, en op papier wordt een budget becijferd dat later kan worden omgezet in meer aandelen of een bedrag op de rekening. Investeerders hebben er wel oren naar, al mogen ze daar nog niet zoveel over zeggen. As we speak worden de eerste participaties ontwikkeld en in de komende maanden officieel gelanceerd. Als alles goed gaat doen ze twee of drie portfolioprojecten per jaar.

Overigens hebben Rutten en Schouten een leermeester, want ze runnen het bedrijf samen met de 46-jarige reclameman Rob Stahl. Het duo kocht zich in Stahl’s bedrijf in, deed allerlei opdrachten om de samenwerking af te tasten, en toen dat beviel begonnen ze Blacklabel. Samen vormen ze een ideale mix van creativiteit (Stahl), organisatie (Schouten) en business (Rutten), aldus de ondernemers.

Tekst Karin Husslage