Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2013

Fietsuniek

Edwin de Jong (21)

Wat: online fietswinkel
Sinds: eind 2008
Personeel: 2 parttimers, 2 stagiairs
Omzetambitie 2013: 1 miljoen euro

Edwin de Jong was eigenlijk van jongs af aan voorbestemd ondernemer te worden. Zijn vader is marktkoopman en stimuleerde hem al op vroeg zijn eigen spulletjes te verkopen. Terwijl pa De Jong op de Dappermarkt schoenen verkocht, stond Edwin verderop knuffeldieren aan te prijzen. Toen zijn oudere broer ook een bedrijf startte, kon hij niet meer achterblijven. 

De 21-jarige student runt nu alweer vier jaar lang een online fietsenwinkel. Vorig jaar heeft hij een omzet van “ongeveer 500.000 euro” gerealiseerd. Voor dit jaar zet hij in op flinke groei. ”750.000 euro gaan we zeker halen, maar onze ambitie is 1 miljoen euro.’ De ondernemer gaat uit van een gemiddelde orderwaarde van 150 euro. De Jong zegt dat hij ongeveer één procent van de Nederlandse markt in handen heeft. 

Zijn prestatie is echter niet te danken aan persoonlijk contact en een vlotte verkoopbabbel, zoals je dat op een markt ziet. Noch vanwege liefde voor het ambacht. Nee, De Jong is zo’n typische internetondernemer. “De gemiddelde fietsverkoper die van zijn vak houdt, begrijpt helemaal niets van online adverteren. Ik houd niet van fietsen, ik houd puur van de kansen die het internet biedt.” 

In tegenstelling tot veel concurrenten heeft hij geen winkelpand. En belangrijker, hij bezit geen magazijn. “Dat is mijn sterkste punt. Ik werk met Nederlandse importeurs waar ik op aanvraag binnen enkele uren een fiets kan afhalen.” Die fietsen gaan vervolgens linea recta naar de klant. 

De online concurrentie wordt wel heftiger. “Gelukkig ben ik vroeg begonnen, maar je moet daar wel scherp op blijven.” Hij heeft zijn concurrentiepositie verstevigd door zich op specifieke fietsen te richten. “Ik verkoop geen A-merken, maar het segment wat daar net onder zit.” Binnen die markt zou er veel vraag zijn naar omafietsen. “Op Google zorg ik er dan ook voor dat ik goed vindbaar ben op zoekcombinaties als ‘goedkope zwarte omafiets’.” 

Als FietsUniek jaarlijks meer dan vijftigduizend fietsen afzet, verkoopt hij de zaak aan de concurrentie en start hij een nieuwe internetonderneming. “Dan heb ik een bedrijf met zoveel medewerkers, dat ik mezelf meer eigenaar dan ondernemer zou voelen. Dat wil ik niet”, aldus De Jong, die twee parttimers, twee stagiairs en zijn moeder in dienst heeft.

Tekst Bas van Essen