Fonky Sales

Jordy Oosterveld (23)

Compagnons: Erol Kanal (25), Ruben Slaats (26) en Ricardo Witkamp (27) 
Wat: marketingbureau
Sinds: juli 2011
Personeel: 50
Omzet: niet openbaar

De uitgeverijbranche heeft het zwaar. Zeer zwaar. Er is bijna geen titel meer te vinden die zijn oplage nog ziet groeien. Weliswaar groeit het aantal bezoekers op internet, maar daar is voor kranten en tijdschriften veel lastiger brood aan te verdienen. Dus bewegen gespecialiseerde bureaus hemel en aarde om mensen toch te interesseren voor een papieren of online abonnement. Daarbij worden de bekende verkopers op straat ingezet die je proberen over te halen met een gratis krantje in de hand en de telemarketeers die je ‘s avonds opbellen.
Jordy Oosterveld rook al op vroege leeftijd aan die markt, toen hij als achttienjarige bijkluste bij een bureau, dat nu een van zijn grote concurrenten is. “Zij hebben een groot aandeel binnen de branche, en stonden destijds bekend als het jongste en meest dynamische bureau.”

‘Stonden’, want nu is het hemzelf gelukt om zo’n positie te verwerven. Als zijn bedrijf Fonky Sales zo doorgaat, dan heeft het marketingbureau over een paar jaar een omzet met zes nullen. De Groningse startup, die zich toelegt op direct sales en field marketing, beschikt al over vijftig man personeel. De grootste Nederlandse uitgevers, zoals De Persgroep, NRC Media en de Telegraaf Media Groep, maken gebruiken van de services van Fonky Sales. Oosterveld: “Wij zijn een van de challengers in deze markt. Over drie jaar willen we een landelijk dekkend netwerk hebben.” Daarvoor wordt deze zomer de eerste stap gezet: dan opent Oosterveld een tweede vestiging in Utrecht. 

Waar komt dat snelle succes vandaan? Hij houdt het erop dat Fonky Sales de juiste werknemers weet te werven. “Fonky Sales heeft gekwalificeerd personeel, met een jongehondenmentaliteit. We hebben een groep talenten, die hierheen komt omdat we de best betalende studentenwerkgever zijn. Learn to earn is het devies hier.”

De woorden ‘jong’ en ‘dynamisch’ zijn overigens in meerdere opzichten belangrijk voor hem. Een studievriend waarmee hij zijn allereerste bedrijf oprichtte, stierf op negentienjarige leeftijd. “In 2011 heb ik met zijn familie en een aantal vrienden een ondernemersprijs in het leven geroepen, waarin zijn naam wordt geëerd vanwege de dingen waar hij voor stond: het slaan van bruggen tussen hoger onderwijs en bedrijfsleven.”

Tekst Bas van Essen

25 onder de 25 van 2013