GamoVation

Joppe Houpt (24) en Daimy Stroeve (23)

Wat: ontwikkeling van gameconcepten en MijnMaffia, een platform waarmee mensen hun eigen maffiagames kunnen ontwikkelen en exploiteren
Sinds: januari 2010
Personeel: 14 freelancers (waarvan 5 fulltimers)
Omzet: 400.000 euro

Joppe Houpt en Daimy Stroeve zijn internetondernemers in hart en nieren. Toen ze nog pubers waren, bouwden ze al hun eigen websites. “De meest succesvolle was een website waar je ringtones kon downloaden”, vertelt Houpt, die Stroeve op veertienjarige leeftijd via een webforum leerde kennen. “We deelden niet alleen een interesse voor webdevelopment, we bleken ook in elkaars buurt te wonen. Hij komt van Zwolle, ik kom van Dalfsen.” 

Het duo is elkaar sindsdien nooit meer uit het oog verloren, ook al dompelde Houpt zich onder in het Groningse studentenleven, terwijl Stroeve in Zwolle een mbo-opleiding volgde. Hun hechte vriendschap leidde tot de oprichting van GamoVation. Het bedrijf dat innovatieve gameconcepten ontwikkelt, genereerde de afgelopen drie jaar twee miljoen euro omzet. Dat was met name te danken aan de oprichting van MijnMaffia, een platform dat tools aanbiedt waarmee je een eigen maffiagame kan ontwikkelen en exploiteren. “MijnMaffia hanteert twee verdienmodellen”, vertelt Stroeve. “Aan de ene kant betaalt een spelmaker voor het toevoegen van extra functies aan zijn game. Aan de andere kant kunnen spelers credits inkopen. Daarbij gaat een deel van de inkomsten naar de speleigenaar.”

Bij MijnMaffia staan inmiddels honderdduizenden games en ruim 2,5 miljoen spelers uit twaalf landen geregistreerd. Omdat spelletjes echter net als liedjes op een gegeven moment aan populariteit inboeten, is GamoVation alweer twee jaar druk met de creatie van een nieuwe cashcow. FISHAO heet het. Houpt: “We wisten dat de omzet van MijnMaffia zou stagneren, dus we hadden iets nieuws nodig.” FISHAO is een vissersgame, dat op Facebook en buitenlandse gameportals moet gaan draaien. Stroeve: “Het unieke is dat het een multiplayerspel is voor zowel mannen als vrouwen, dat je naar eigen smaak kan inrichten, met een eigen profiel en eigen attributen. De gameportals die het aanbieden, krijgen 25 procent van de gedeelde inkomsten via het door ons ontwikkelde affiliate platform.” Houpt en Stroeve geloven zo erg in het concept, dat ze er Europa, Amerika en Azië mee verwachten te veroveren. “Ons doel is om binnen twee jaar vijf miljoen spelers te trekken, die goed zijn voor een miljoen euro omzet.”

Tekst Bas van Essen

25 onder de 25 van 2013