Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2013

Petduka

Steven Gijsman (24) en Rinse Gijsman (25)

Wat: online dierenwinkel
Sinds: december 2011
Personeel: 3
Omzet: niet openbaar

April en mei zijn topmaanden voor Petduka (dierenwinkel in het Swahili). Tijdens dit ‘parasietenseizoen’, kopen honden- en kattenbezitters massaal spullen om hun dieren te ontvlooien. De online dierenwinkel van Steven Gijsman en zijn een jaar oudere broer Rinse telt dan ook ruim 25.000 Europese klanten.

De broers begonnen Petduka vanuit de dierenartsenpraktijk van vader Gijsman in Culemborg. “Hij is betrokken bij het bedrijf omdat we ook medicatie verkopen”, vertelt Gijsman. Al snel liep de verkoop zo goed dat ze een warenhuis in moesten schakelen voor de distributie en verzending. 

Het succes van Petduka komt volgens Gijsman onder andere door de relatief lage prijs van het assortiment en de klantvriendelijkheid. “En we voegen regelmatig cadeaus toe aan een verzending. Dat slaat aan.” Ook de samenwerking met kundige, externe partijen speelt een rol, denkt Gijsman. “Bijvoorbeeld voor het bouwen van het technische deel van de website. We investeren liever daarin dan dat we vast personeel aannemen.” 
De broers hebben overigens meerdere websites op hun naam staan, zo zaten ze ook een tijdje in de online verkoop van sieraden. “Ik denk dat we inmiddels alles online kunnen verkopen.”

Met zes vrienden huurt Gijsman inmiddels een kantoor op de Keizersgracht in Amsterdam, samen zijn ze van plan om de komende jaren meerdere online concepten op te zetten. Met zijn studie small business is hij ondertussen gestopt. “Na een reis van zes maanden besloot ik dat ik vol wilde gaan voor mijn bedrijf. Dat papiertje heb ik niet nodig. Het is voor mij veel belangrijker dat ik elke dag met plezier naar kantoor ga en mijn geld kan verdienen met mijn eigen concepten.” 

Tekst Miloe van Beek