Slimscheren, Qwoty

Tom van der Laan (21) en Bas Krijgsman (22)

Wat: online verkoop van scheermesjes en het verzamelen van consumenteninformatie voor bedrijven via enquêtes
Sinds: mei 2009
Personeel: 8 parttimers
Omzetverwachting 2013: 1 miljoen euro

Pas achttien jaar waren ze toen ze een miljoen omzet draaiden met hun eerste bedrijf Online X Solutions. Ze kochten er beiden een huis van in de stad waar ze gingen studeren: Groningen. “We zaten allebei op het gymnasium en konden geen uitdagende, goedbetaalde bijbaan vinden. Los van elkaar ontdekten we het internet als goudmijn.” Ze gingen om de tafel zitten en besloten hun krachten te bundelen. 

Het businessmodel: gratis producten in ruil voor het invullen van een enquête. In twee jaar tijd verstuurden ze meer dan tweehonderdduizend gratis producten. “Bedrijven betalen veel geld voor de consumenteninformatie uit zo’n enquête. We hadden een tellertje dat bijhield hoeveel er werden ingevuld. Dat namen we op zaterdagavond mee naar de kroeg waar we probeerden onze omzet eruit te drinken.” 

Het eerste jaar in Groningen waren ze vooral actief in het studentenleven, vorig jaar begon het ondernemersbloed weer te stromen. Ze besloten scheermesjes van merken als Wilkinson en Gillette 25 procent goedkoper aan te bieden via Scheerplan.nl. Consumenten sluiten online een abonnement af en ontvangen de mesjes vervolgens periodiek in huis. Scheerplan is inmiddels verkocht aan concurrent Slimscheren.nl maar de studenten blijven erbij betrokken. De kans is groot dat ze hierna weer een bedrijf zullen beginnen. “We kunnen een idee snel omzetten in een website, houden van organiseren en aanpakken.” Beide jongens studeren rechten, een studie die ze wel willen voltooien. “Handig bij het opstellen van contracten. En om de mazen in de wet te kennen.”

Tekst Miloe van Beek

25 onder de 25 van 2013