Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2013

StockFluence

Bas Nieland (18) en Ali Alijev (24)

Wat: analyse van berichtgeving uit (social) media voor beleggers
Sinds: oktober 2012
Personeel: geen
Omzet: nog niet bekend

Nederland maakte ooit naam als de kraamkamer van de effectenbeurs. En ook nu zorgt ons land weer voor impulsen in deze industrie: de Twentse startup StockFluence geeft beleggers de optie om scherpere keuzes te maken met hulp van informatie uit de (sociale) media. “We verzamelen data uit miljoenen Twitter- en nieuwsberichten”, vertelt oprichter Bas Nieland. “Die data vertellen je meer over de aandelen, de bedrijven en producten die achter al die beleggingsfondsen schuil gaan. Denk aan veranderingen in een bestuur, productlanceringen, schandalen of milieurampen.” Traditionele media geven je die informatie betrekkelijk laat, stelt Nieland, die van jongs af aan belegt. “Als je ontwikkelingen echter te laat oppikt, kun je niet op tijd wijzigingen aanbrengen.” 

In het buitenland is er geen noemenswaardige concurrentie, zo zegt Nieland. “Alleen wat kleine academische partijen die je geen totaalbeeld van de markt geven, maar deelanalyses uitvoeren.” Wél is er een Nederlandse branchegenoot, in de vorm van de Amsterdamse startup SNTMNT, die dezelfde dienst en ongeveer hetzelfde algoritme levert. “Zij hebben ons zeker geïnspireerd”, reageert de jonge Tukker, die met compagnon Ali Alijev bedrijfskundige informatica studeert aan de Saxion Hogeschool. “Maar SNTMNT kiest ervoor om zijn product aan dienstverleners zoals Binck Bank te verkopen, terwijl wij onze gegevens rechtstreeks aan beleggers verkopen. Voor een abonnement van vijftien euro per maand.”

Omdat StockFluence zijn verdienmodel baseert op de individuele belegger, zal het ook meer klanten moeten aantrekken dan zijn Nederlandse branchebroeder. “Daarom is het zaak om ons product internationaal aan te bieden. De focus ligt daarbij eerst op de Europese en Amerikaanse markten, vanwege de schaalbaarheid en omdat ze voor ons geen taalbarrière opwerpen.” Nieland wil eind dit jaar vijfhonderd klanten hebben, samen goed voor een jaaromzet van negentigduizend euro.

Tekst Bas van Essen