JAM

Miranda (23), Martijn (19) en Ruud Schippers (22)

Wat: uitzendbureau voor jongeren
Sinds: 2012
Omzet 2014: Niet openbaar
Medewerkers: 5
Waar: Bladel
Website: JAMwerkt.nl

Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?

'We zijn niet gestart omdat we per se een eigen bedrijf wilden starten, maar we hadden een idee waar we volledig achter stonden en toen dachten we: 'We zijn jong, waarom niet!' Voorheen werkten we zelf altijd op zaterdagen bij een bedrijf waar regelmatig handen tekort waren. Daarnaast hoorden we van andere jongeren dat het lastig was om een bijbaan te vinden. Door middel van een website wilden we de vraag en het aanbod in onze regio gaan matchen. Het moest erg makkelijk zijn voor bedrijven om snel extra handjes uit de directe omgeving in te huren. Dit is nog altijd de basis van ons bedrijf.'

Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van jouw branche?

Eigenlijk doen we zo'n beetje alles anders dan een regulier uitzendbureau

'Eigenlijk doen we zo'n beetje alles anders dan een regulier uitzendbureau. We draaien het uitzendmodel namelijk volledig om: we richten ons niet op de vraag, maar we laten bedrijven op de website direct ons aanbod van beschikbare jongeren zien, welke zij vervolgens met enkele klikken kunnen 'boeken'. Op deze manier ben je eigenlijk 'weg' als tussenpersoon, waardoor het proces razendsnel verloopt. Daarnaast is onze filosofie geheel anders: met JAM willen we de drempel voor jongeren verlagen om werkervaring op te doen bij vele verschillende bedrijven in hun eigen regio. Zo komen ze er vanzelf achter wat ze leuk vinden en waarin ze uiteindelijk een studie willen gaan doen. Voor bedrijven is dit natuurlijk een ideale manier om jong talent uit de regio te 'scouten' voor hun organisatie.'

Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen? 

Vooral bij netwerkborrels en dergelijke vallen we wel op

'Soms worden we natuurlijk niet helemaal serieus genomen. Vooral bij netwerkborrels en dergelijke vallen we wel op, aangezien we vaak verreweg de jongste zijn. Maar we denken dat we juist een groot voordeel hebben, want het lef dat nodig is om te starten wordt vaak erg gewaardeerd door bedrijven. Hierdoor krijg je een soort van gunfactor en dat kan je veel opleveren. Daarnaast heb je op deze leeftijd niet zo veel om je zorgen over te maken, waardoor je je volledig kunt focussen op ondernemen.'

Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?

'Wij zijn er heilig van overtuigd dat het erg belangrijk is om ervoor te zorgen dat je de juiste mensen om je heen hebt. Als die mensen dan ook volledig achter de filosofie van het bedrijf staan, kun je je 'merk' op de kaart zetten in andere regio's. We zijn het concept aan het uitbreiden door middel van regiomanagers. Zij zetten het concept op in hun eigen gemeente en krijgen van ons de volledige support en coaching. Hiervoor zijn we altijd op zoek naar enthousiaste, ambitieuze mensen.

Daarnaast zijn we elke dag bezig om de website en het systeem te verbeteren, zodat het nog gebruiksvriendelijker en leuker wordt om ermee te werken. In onze ogen heb je het goed voor elkaar als je 'misbaar' bent in je eigen bedrijf. Dat betekent namelijk dat de fundering van je bedrijf staat en dat het concept zichzelf verkoopt.'

Stem op JAM als beste jonge ondernemer door hieronder te liken!

25 onder de 25 van 2015

Scholica