3Dbyflow

Floris Hoff (23), Nina Hoff (24), Frits Hoff (55) en Jeanine Hendriks (48)

Wat: Voedsel 3D-printer
Sinds: 2014
Omzet 2015: 70K
Medewerkers: 4
Waar: Eindhoven
Website: 3dbyflow.com

De verkiezing van de jonge ondernemer van het jaar is gesloten! 3DbyFlow verzamelde 175 likes.

Wat levert 3DbyFlow?

Floris Hoff: "Ik werkte al sinds 2010 als vrijwilliger in FabLab Maastricht, waar vijftien verschillende 3Dprinters in gebruik waren voor klanten. Maar geen enkele voldeed aan mijn wensen en die van alle klanten. Ik wilde dus een 3Dprinter die zo gebruiksvriendelijk was als een iPod, onderhoudsvrij – normaal moet je wekelijks het printbed afstellen en in een hoge kwaliteit print. En hij moest ook opvouwbaar worden: makkelijk en schoon op te bergen en mee te nemen als een laptop."

"Doordat ik meegewerkt had aan de research naar nieuwe 3D-printmaterialen en daarvoor speciale printkoppen ontwikkeld had, is het een multimaterial 3Dprinter geworden. Naast plastics print deze met hout, rubber, siliconen, keramiek, brons, voedsel en zelfs chocolade. De printkoppen kun je met 1 klik verwisselen, software herkent zelf de printkop en stelt zich daarop in."

Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van jouw branche?

"Wij focussen op datgene waar we goed in zijn en wat we leuk vinden: research en development van innovatieve 3Dprinters. Assemblage, voorraadbeheer, logistiek en after sales zijn uitbesteed aan een specialist, wij doen wel nog marketing en verkoop." 

"Rond de zomer hopen we met een printkop uit te komen die met korrels, poeders of pasta achtige substanties werkt en tien keer sneller en tien keer goedkoper print met een zeer brede range aan materialen. Ook na de zomer komt een 3Dprinter op de markt speciaal voor chocolade, ontwikkeld samen met de grootste chocoladefabrikant ter wereld. We verwachten het eerste jaar al 5000 3Dprinters af te zetten bij chocolatiers en Michelin chefs. De multinational betaalt ons al voor de engineering en wil fors in ons investeren."

"Dan hebben we ook nog een versie die taarten personaliseert. Bij AH XL in Eindhoven hadden we tot 200 klanten per dag die zelf een tekening of tekst op een iPad maakten en 5 minuten later de topping hadden. In Engeland wordt Tesco, met 10.000 supermarkten, de volgende pilot. Welke startup krijgt zoveel kansen en is zo innovatief? Zeker bij 3Dprinten zie ik veel na-apen en proberen te winnen op prijs ipv kwaliteit en iets nieuws."

Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen? 

"De ene keer heb je er voordeel mee, de andere keer word je nog niet serieus genomen. Leveranciers denken soms goed mee zonder meerkosten (ze krijgen energie van startups), anderen vinden je nog te jong om er extra tijd in te stoppen, eerst maar eens omzet maken."

"Bij beurzen of demo's krijg je de ene keer voorrang, de andere keer krijg je nauwelijks begeleiding omdat je toch niet veel geld hebt. Samenwerking met experts levert soms irritatie op ('wat denkt zo'n jochie wel, ík heb de ervaring'), de andere keer geven ze toe dat ze veel van je kunnen leren omdat jij met een frisse blik kijkt, meer leert van internet, op internet sneller oplossingen vindt voor iets wat onoplosbaar leek. Het grootste probleem is dat je zelf weinig geld hebt: je moet lenen van familie en vrienden om te investeren in je bedrijf zonder zelf salaris te krijgen. Als je eerst een tijd kunt sparen, is dat makkelijker."

Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?

"We hebben een hoge ambitie: wereldleider worden in voedsel 3Dprinten. Volgens sommigen horen we al tot de top 3. We zoeken nu met marketeers naar een value proposition om aan te tonen dat we samen (wij de machine en toepassingen, zij de kennis van voedsel, de branding en het netwerk) sneller en beter op de markt kunnen komen dan de concurrenten. We krijgen nu zoveel aanvragen dat we het team sneller moeten laten groeien dan de sales toelaat. Onderhandelingen met nieuwe investeerders lopen nu, de eerste 2 zijn aan boord. Het resellernetwerk in Europa begint ook vorm te krijgen, nu moeten we echte sales mensen hebben en service engineers voor het groeiende aantal klanten."

25 onder de 25 van 2016

Watermelon
Shake-on