Pizza-automaat

Jordi Hillenga (19)        

Wat: Pizza automaat
Sinds: 2014
Omzet 2015: n.b.
Medewerkers: 0
Waar: Hoogezand
Website: pizza-automaat.nl

De verkiezing van de jonge ondernemer van het jaar is gesloten! Pizza Automaat verzamelde 658 likes.

Hoe kwam je op de Pizza-automaat?

"Op mijn achtste was ik al volop bezig met het ondernemerschap. Samen met mijn neefjes gingen wij dvd’tjes, die je kon sparen bij supermarktactie’s, verkopen op rommelmarkten. Dat bleek een groot succes: heel veel grootouders kochten bij ons een dvd voor hun kleinkinderen. Ik zie altijd en overal kansen en dat noteer ik vervolgens in mijn notitieboekje met daarop de tekst “If you never Try you will Never Know”. Als ik onderweg ben en er weer een idee naar boven komt, noteer ik dat bij het eerste het beste tankstation. Mocht het echt een topidee zijn, trakteer ik mezelf op een gehaktstaaf."

"Het idee van een pizza-automaat is ontstaan vanuit een ander idee, namelijk een paraplu-automaat, aangezien het vaak regent in Nederland en ik een paraplu nodig had. Studenten van een hogeschool hebben het vervolgens opgepakt voor hun studieproject. Na het lezen van een artikel, waarin stond dat pizza het snelst groeiende horecaproduct is, in combinatie met het woord ‘automaat’ in mijn achterhoofd kwam ik op het idee om een pizza-automaat te introduceren. De consument kan binnen 4 minuten 2 verse pizza’s ontvangen uit de pizza-automaat. De pizza’s zijn in 6 stukken is gesneden en worden geserveerd met een servetje en een pepermuntje."

Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van jouw branche?

"Het afhalen en bezorgen van maaltijden is een enorme groeimarkt. Met een pizza-automaat bied ik de consument een snelle en lekkere maaltijd voor een betaalbare prijs. Daarnaast wordt de wachttijd vergeleken met het afhalen van een pizza bij een pizzeria tot wel 20 minuten verminderd! Een pizza eet je niet alleen thuis, maar óók op het werk, op stations en in parken: eigenlijk op elk denkbare locatie."

Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen? 

"Door te ondernemen op jonge leeftijd word je snel volwassen. Ondernemen kan een keiharde wereld zijn. Op dit moment kun je nog geen pizza halen op een NS Station. Ik had als 18-jarige ondernemer wel een formele e-mail kunnen schrijven naar NS, maar dat heeft bij zo’n grote organisatie weinig zin. Ik heb een dagkaartje gehaald bij de Hema en ben vervolgens zonder afspraak vanuit Groningen naar het hoofdkantoor van NS gegaan. Bij de receptie zei ik dat ik graag iemand van NS Retail wilde spreken. Dat kon alleen op afspraak. “Prima," zei ik tegen de baliemedewerkster, "dan hou ik nu voor u een presentatie over mijn pizza-automaat”. De baliemedewerkster wist niet wat haar overkwam en verbond mij door. Door deze actie is het mij uiteindelijk wel gelukt om mijn plan voor te leggen aan de mensen van de NS Retail en lopen er nu gesprekken om ergens een pilot te houden."

"Ondernemen op jonge leeftijd is het leukste wat er is. Veel leeftijdsgenoten die ik ken weten nog niet wat zij willen. Ik weet precies wat ik wil en dat is het runnen van een succesvolle onderneming, waarin ik mijn creativiteit kwijt kan."

Wat heb je nodig om je ambities te vervullen?

"Ik wil binnen 5 jaar minimaal 50 pizza-automaten plaatsen in Nederland. Inmiddels heb ik vergunningen om de 2e en 3e automaat te plaatsen. Ook wil ik ermee naar andere landen. Om mijn ambitie werkelijkheid te maken vertrouw ik vooral op mezelf. Omdat mijn bedrijf groeiende is merk ik dat bepaalde zaken steeds belangrijker worden, zoals bijvoorbeeld juridische zaken. Ik vraag graag hulp van ervaren mensen om mij heen. Ik kan mijn ambitie werkelijkheid maken door in mijzelf te investeren."

25 onder de 25 van 2016

Watermelon
Shake-on