Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2018

Planq

Dennis Teeuw (25), Anton Teeuw (25) en Joris Kortenhorst (23)

Wat: Designstudio met hergebruikte materialen
Sinds: 2015
Medewerkers: 4
Waar: Amsterdam
Website: Planqproducts.com

Planq is een designstudio die producten en interieurs ontwerpt en realiseert door gebruik te maken van restmaterialen en hernieuwbare materialen. Met ‘closing the loop’ als drijfveer wordt bijvoorbeeld oude bedrijfskleding ingezameld en teruggebracht in producten die een bewuste en inspirerende omgeving creëren, zoals custom-made inrichtingen voor bedrijven door middel van story-telling.

Daarnaast biedt Planq onder het label Rezign vaste meubelen aan, gevormd uit overstock textiel en natuurvezels gecombineerd met biologisch afbreekbare plastics. Zo maakt Planq gebruik van natuurvezels als hennep en vlas die op braakliggende gronden groeien, jute afvalzakken uit de cacao- en koffie industrie, maar ook van denim en oude bedrijfskleding kunnen tijdloze producten gemaakt worden.

“Op deze manier wordt afval ingezet als grondstof voor hoogwaardige producten in plaats van de aarde uit te putten en de afvalberg te laten toenemen”, zegt Dennis Teeuw. “Zo sluiten wij samen de keten en dragen bij aan een betere wereld voor morgen. En om te inspireren hoe er met afval omgegaan moet worden.” 

Upcyclen

Wat de grootste mijlpaal is voor Planq, daar hoeft Teeuw niet lang over na te denken. “Wat betreft projecten is de grootste mijlpaal een project voor Tommy Hilfiger, waarbij er in het hoofdkantoor stoelen van de overstock jeans werden gemaakt en het materiaal nu ook in de winkels terug gaat komen. Een bedrijfstechnische mijpaal is dat we het technisch voor elkaar weten te krijgen om afval te upcyclen en zo deze projecten en partijen kunnen bedienen op commerciële schaal.” 

De opmerking ‘jij bent nog student zeker’ is een veelgehoorde voor Teeuw, maar ook een ijsbreker. “Wanneer wij ons verhaal doen, vertellen over de projecten en enkele van onze grote klanten als ABN Amro, Tommy Hilfiger en H&M, werkt het juist in ons voordeel dat we jong zijn. Omdat er bij innovatieve en duurzame bedrijven toch vaak een jong gezicht verwacht wordt. Wij zijn immers de jonge innovators die moeten denken aan de wereld van morgen.”