Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2019: Abel van Hoek (24) helpt de horecabranche aan meer flex

Abel van Hoek (24) en Joris Rood (29) laten managers in de horeca hun team flexibel inroosteren. Dankzij sociale functies zoals een chatmogelijkheid proberen zij hun app zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Eitje
Wat:
Rooster-app voor horeca
Sinds: 2017
Medewerkers: 2
Waar: Amsterdam
Website: eitje-app.nl

Bekijk hier de complete 25 onder de 25 van 2019!

Abel van Hoek en Joris Rood steken hun ziel en zaligheid in eitje, een app plus webapplicatie waarmee horecamanagers hun team flexibel kunnen inroosteren. “Horecawerk is flexibel. Wisselende mensen, verschillende shifts en vele piekmomenten zorgen ervoor dat een manager altijd honderd balletjes omhoog moet houden. Met eitje hebben managers nog maar één tool nodig voor het aansturen van hun teamleden, inclusief alle communicatie, inwerkschema’s, planning en urenregistratie.”

‘Veel geïnvesteerd’

Dergelijke tools zijn er wel meer, maar die van Van Hoek en Rood is mede dankzij sociale functies als chat aantrekkelijker voor teamleden en niet uitsluitend gericht op kosten en controle. “We hebben erg veel geïnvesteerd om het voor de teamleden aantrekkelijk te maken. Hierdoor zijn die enthousiast over onze formule en slagen wij erin om bijna elke prospect succesvol te implementeren.”

Het was flink zweten om eitje van een idee te brengen tot een soepel lopend platform waar dagelijks duizend mensen inloggen. “Dat het ons is gelukt om met zijn tweeën een technisch ingewikkeld product te leveren dat de concurrentiestrijd aan kan gaan met bedrijven die wel vijftig keer zo groot zijn als wij qua omzet, daar zijn we trots op. Veel van onze klanten zijn overgestapt naar eitje vanuit onze concurrenten.” 

Jonge leeftijd

Van Hoek is de developer van de compagnons achter eitje. “Daardoor merk ik nu niet zo veel meer van reacties op mijn leeftijd. Maar vroeger merkte ik het heel duidelijk bij afspraken, er was altijd een soort mix van bewondering en wantrouwen. Ik weet nog heel goed dat ik bij een (voor mij toen heel groot) bedrijf had gepitched, waarna ik één vraag kreeg: hoe oud ben je eigenlijk? Toen ik zei dat ik negentien was, stonden alle ogen opeens groot en keek iedereen me aan van: ‘echt, kan jij dit?!”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het mooie van ondernemen vat Van Hoek samen in een woord: Overwinnen. “Toen ik op de universiteit begon, had ik al snel het gevoel dat ik me op een soort rode loper begaf: er waren amper echte uitdagingen of onzekerheden. Ik wilde het leven meer ‘voelen’, meer echt moeten vechten voor mijn plek. Daarom ben ik toen, samen met wat vrienden een bedrijf in webdevelopment begonnen. Het enige probleem: we konden nog niet programmeren. Daarom zijn we als gekken gaan leren en hebben we steeds iets uitdagendere klusjes aangenomen. Het was nooit makkelijk, heeft ook nooit echt succes opgeleverd, maar tenminste ervoer ik eens écht wat het was om te falen en weer op te staan. Dat vind ik nu nog steeds het mooiste aan ondernemen: de ongelooflijke onzekerheid, de pijn van het falen en de bijkomende euforie als het na jaren ploeteren eindelijk wél lukt. Dat is het mooiste gevoel wat ik ooit heb gehad.”

Wat Van Hoek heeft geleerd over ondernemen: “Relativeer tegenslagen. In onze eerste maanden ging het helemaal niet goed, klanten vertelden ons dat ze niet zaten te wachten op ons product en onze omzet was nog niet eens genoeg om van uit eten te gaan. Juist door naar al die negatieve reacties te luisteren, ons daarop aan te passen, hebben we binnen een halfjaar een product gebouwd dat maandelijks meer dan 10% groeit. Luister dus naar kritiek, pas je er op aan en de klant zal je belonen.”