Prototribe

Elias van der Linden (23), Kasper Bulstra (24) en Max Nobel (25)

Wat: Industrieel ontwerpbureau
Sinds: 2015
Medewerkers: 4
Waar: Delft
Website: prototribe.io

Prototribe is een industrieel productontwerpbureau, gespecialiseerd in technisch tekenen en renderen. Oprichters zijn de TU Delft-studenten Elias van der Linden (23), Kasper Bulstra (24) en Max Nobel (25). “Wij helpen gevestigde bedrijven met het uitwerken en visualiseren van van hun producten door middel van 3D-modellen en animaties. Daarnaast werken we ook veel met startups en jonge bedrijven om hun producten te ontwikkelen en op de markt te zetten”, zegt Elias van der Linden. “Technische bedrijven zijn altijd op zoek naar nieuwe kennis en innovaties, binnen de TU Delft zijn veel slimme studenten die beschikken over de kennis van deze innovaties en technologieën. Het enige wat de studenten vaak missen is de ervaring binnen het bedrijf, ze onderschatten echt hoe ze van waarde kunnen zijn. Met Prototribe bieden wij de nieuwe kennis van studenten aan technische bedrijven.”

Buitenlandse klanten

“Doordat we binnen ons bedrijf ook nog allemaal student zijn we in staat de kennis vanuit onze studie direct toepassen in ons werk. Echter werkt dit ook andersom, vaak kunnen we professoren betrekken voor consult of studenten voor een gaaf project om ervaring op te doen en wat bij te verdienen. Onze goede band met de studie en betrokkenen geeft ons hoge flexibiliteit.” Prototribe heeft inmiddels ook buitenlandse klanten in Mallorca, Barcelona, Dubai, Parijs en zelfs San Francisco, waar het af en toe op locatie langsgaat om de producten te bekijken en een aantal dagen te werken. “Dat geeft echt een kick en voelt super motiverend.”

Toot

Van der Linden zelf lijkt van de oprichters nog wel de meest actieve ondernemer: hij is als growth hacker betrokken bij studentenuitzendbureau Xtend en zit in het Nederlandse bestuur van de Kairos Society, de internationale netwerkclub waarin jonge ondernemers en creatieven global challenges aangaan. En dan buffelt hij ook nog aan een tweede eigen startup, Toot, een abonnementsservice op mondverzorgingsproducten. “Daarnaast ben ik bezig om de kennis en ervaring binnen Prototribe zo in te richten dat Prototribe straks ook zonder actieve betrokkenheid van mij gezond door kan groeien. Zo hoop ik dat we over 5 jaar met een solid team van ongeveer 10 man grote hardware development projecten te kunnen doen.”

Voor- en nadeel

“Jong ondernemer zijn heeft voor mij een groot voordeel maar ook een groot nadeel. Het voordeel is dat omdat je zo jong en gemotiveerd bent iedereen je wil helpen. Zo hebben wij meerdere gratis adviseurs voor onder andere bedrijfsvoering en boekhouding. Een nadeel is dat je soms niet serieus genomen wordt door grotere bedrijven of "professionals", soms komen er mensen op ons af die onze tarieven niet serieus nemen of ons voor stageklus willen. Toen ik net 20 was, ging ik veel naar beurzen en conferenties in het buitenland. Als ik dan vertelde dat een hardware development agency heb zeggen soms alleen maar, "wat schattig”.”

Altijd wat te doen

“Mijn grootste drijfveer als ondernemer is dat je elke dag weer wat nieuws tegenkomt en constant nieuwe mensen leert kennen. Ik reis erg veel op en neer tussen Amsterdam en Rotterdam en ben ook vaak in het buitenland voor werk. Als ondernemer zit je nooit stil en is er altijd wel wat te doen. De meeste mensen zouden dat verschrikkelijk vinden maar ik vind het heerlijk om altijd wat te doen te hebben en nergens echt aan vast te zitten.”

 

 

25 onder de 25 van 2019

Carlijn Arts, Eigen Bediening, jonge ondernemer, Sprout, horeca
Martijn Bruintjes, Ruben Paijens, Bibbr, jonge ondernemer, sprout, retail
PeelPioneers, Sytze van Stempvoort, jonge ondernemer, Sprout, impact
Mathijs Gast, Marcus Groeneveld, Bas van der Pol, jonge ondernemer, Sprout, software, it
Leren voor de toekomst, Darine El Houfi, jonge ondernemer, Sprout, onderwijs
Margryt Fennema, Reducept
Drone Central, Maarten Hartog, jonge ondernemer, Sprout, drones
Nolson Shirts, Niek Koedam, jonge ondernemer, Sprout, mode, retail