Heatbox

Amit Jaura (24), Kevin de Krieger (26), Dennis Giezeman (27) en Michael Kasbergen (28)

Wat: Zelfopwarmende lunchbox
Sinds: 2019
Medewerkers: 5
Waar: Rijswijk
Website: myheatbox.com

Een koude boterham tussen de middag? Zo’n calvinistische lunch-hap gaat er bij lang niet iedereen in. Amit Jaura (foto tweede van rechts) bedacht, als kind van Indiase ouders die graag een warme middagmaaltijd bereiden, een lunchbox waarmee je altijd en overal eten kan opwarmen. Een ingebouwde batterij maakt een stekker overbodig.

De geboren Vlaardinger kwam op het idee nadat hij zag hoe zijn vader als rij-instructeur tijdens lange werkdagen fastfood haalde om toch maar iets warms te kunnen eten. Dat zorgde voor zulke gezondheidsproblemen (diabetes type 2) dat zijn vader zelfs moest stoppen met werken. Jaura besloot een product te maken waarmee zijn vader onafhankelijk van een stopcontact overal en altijd een gezonde, door zijn moeder bereide maaltijd kon opwarmen.

Ingenieurs

Als partner met ondernemerservaring vond hij Kevin de Krieger (foto tweede links). Samen namen ze contact op met ingenieursbureau Delft Engineers, dat potentie in het concept zag en de technische ontwikkeling van het prototype op zich nam. Het resultaat is een lunchbox die met behulp van stoom in acht minuten een maaltijd opwarmt.

De Heatbox werd een bescheiden hit op Kickstarter, waar het streefbedrag van 30.000 dollar binnen 24 uur werd binnengetikt. Tot nu toe werden er via dat platorm voor 81.000 dollar aan voorbestellingen gecrowdfund, via Indiegogo staat de teller op 129.000 euro. Dat succes is deels te danken aan een deelname in januari aan elektronicabeurs CES in Las Vegas, waar Heatbox de hand schudde met meerdere internationale media, investeerders, grote bedrijven en geïnteresseerde partijen.

Jeugdige leeftijd 

Zijn jonge leeftijd geeft Jaura ‘een frisse blik heb op de toekomst’. ‘Gelukkig schatten mensen mij altijd al wat ouder in. Een nadeel is dat er toch altijd een soort scepsis hangt rondom jonge ondernemers en hun ervaring, terwijl de jongere generatie juist steeds sneller kan schakelen en leren!’

Door de coronacrisis zullen mensen in de toekomst meer op hun voeding letten, verwacht Jaura, en waarschijnlijk meer thuis bereiden. ‘Vers eten wordt steeds belangrijker, en buiten Nederland eet zo’n beetje elk land warm in de middag. Ons product speelt hier perfect op in.’

De productie van de Heatbox gaat binnenkort van start in China. In julli worden als het goed is de eerste exemplaren afgeleverd bij crowdfunders.  

STEM HIERONDER OP AMIT VOOR DE PUBLIEKSPRIJS!

25 onder de 25 van 2020

BikeFlip
CodeSandbox