Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2020

Knakwortel

Koen Kaljee (28) en Valerie Bos (25)

Wat: Groentensnack
Sinds: 2018
Medewerkers: 2
Waar: Almere
Website: knakwortel.nl

Een wortel die zo bereid is dat het lijkt alsof je een knakworst aan het eten bent, dat is de Knakwortel. Ondernemers Koen Kaljee (die ook een duurzame vergaderlocatie runt) en Valerie Bos (eigenaar van een campagnebureau) begonnen hun gezamenlijke bedrijf slechts 2 jaar geleden, maar wisten hun knakwortels al in het schap van de Albert Heijn te krijgen, dus nam Sprout de proef op de som. Ons oordeel: goed te versmaden!

Kaljee pitchte zijn innovatie laatst nog bij investeerdersprogramma Dragon’s Den, maar kreeg er nul op het rekest. Dat zegt meer over de conservatieve jasje-dasje-investeerders van de Dragons dan over startup Knakwortel. Kaljee en Bos komen wat ons betreft met een origineel product voor een opkomende markt: die van vleesvervangers. Het betere millenialvoer, zo je wilt.

Kakelvers

Goed, wat is het geheim van de kok? Kaljee licht een tipje van de sluier op: ‘Een Knakwortel is een bospeentje, gemarineerd in gerookte kruiden en specerijen. De kakelverse bospeentjes worden met de marinade vacuüm gegaard totdat ze net zacht zijn, maar nog een lekkere bite hebben.’ 

‘Groenten hebben veel te lang een bijrol in ons eten gehad’, vervolgt Kaljee. ‘En het wordt tijd dat daar verandering in komt, zeker nu we geconfronteerd worden met het feit dat we veel minder vlees moeten eten. Wat nou als we net zoveel moeite stoppen in groenten als in ons vlees?’

Opkomende markt

Naast het idealisme worden er ook gewoon pegels verdiend bij Knakwortel. Appie heeft de knakwortel helaas weer uit het schap gehaald, maar via groothandels doet de wortel nog steeds goede zaken, met een volume dat in 2019 verdubbelde. Kaljee wijst erop dat de wereldwijde groei voor de vegamarkt de komende 15 jaar naar verwachting minstens 50 procent zal zijn. Knakwortel heeft dan ook uitbreidingsplannen in ‘landen met een hotdog-cultuur’, zoals Duitsland, Denemarken en de VS. Kaljee voegt eraan toe dat zijn bedrijf met drie nieuwe producten bezig is. Welke, dat laat de vega-entrepreneur nog even in het midden.

Het grote doel met Knakwortel? Daarover hoeft Kaljee niet lang na te denken: ‘Laten zien dat duurzaam ook leuk en lekker kan zijn’.

 

STEM HIERONDER OP KOEN EN VALERIE VOOR DE PUBLIEKSPRIJS!