Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

Willem en Drees

Willem Treep (37) en Drees Peter van den Bosch (38)

Wat: distributeur van aardappels, groenten en fruit van boeren bij jou in de buurt
Start: 2009
Personeel: 15
Omzet: ruim twee miljoen euro

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Willem en Drees”]

 

Willem Treep en Drees Peter van den Bosch verbaasden zich vier jaar geleden over de vele appels uit verre oorden en besloten eten uit de anonimiteit te halen. Inmiddels zijn de houten kistjes met groenten en fruit van Willem en Drees te vinden in alle (Jumbo) supermarkten van midden-Nederland. Appels en peren verkopen ze landelijk via cateraar Sodexo. Het streven is om de afstand tussen de producent en de supermarkt waar de Willem en Drees producten worden verkocht, tot maximaal veertig kilometer te beperken. “Dichtbij betekent goed voor het milieu en gegarandeerd vers.”

Inmiddels is duidelijk dat Willem en Drees voorlopers waren van een trend: de vraag naar lokaal eten neemt steeds meer toe. “En we hebben vergeten groenten zoals pastinaak weer op de kaart gezet.” Verder hebben ze succes met hun regenboogpeen, wortels in allerlei kleuren, en hoogstam appels, moeilijk bereikbare appels bovenin hoge fruitbomen. “Telers planten nu weer meer hoge bomen en dat is goed voor de biodiversiteit.”

Treep, die carrière maakte bij Heineken en Unilever, haalt veel voldoening uit zijn bedrijf. “Gebruik je talent voor iets goeds, zeiden mijn ouders altijd. Ik werk nu veel harder en verdien een stuk minder, maar lever wel een bijdrage aan een betere wereld.”

Tekst Miloe van Beek