Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2014

Fairphone

Opgericht door: Bas van Abel
In: 2013
Eigenaren:
Bas van Abel, WAAG (investeerder)
Game:
mobiele telefoons
Product:
de FairPhone
Cijfers:
60.000 telefoons verkocht


Waarom gamechanger?

FairPhone heeft zich met een idealistische belofte in een verzadigde telefoniemarkt gevochten en zich ook nog eens als premium brand neergezet.

Profiel:

FairPhone komt voort uit een campagne om mensen bewust te maken van de conflict-mineralen die gebruikt worden in elektronica. Hieruit ontstond het idee om een zo eerlijk mogelijke telefoon te ontwikkelen en deze telefoon als medium te gebruiken voor de boodschap. Het doel van Van Abel is om een telefoon te ontwikkelen die 100 procent conflict-vrij is – wat tot op heden nog niet is gelukt trouwens. Daarnaast werkt FairPhone nauw samen met zijn Chinese producent om betere werkomstandigheden te realiseren. 

Fairphone kende een succesvolle start. Na een bootcamp bij Google en een investering van 400.000 euro via investeringsbedrijf WAAG (tegen 10 procent van de aandelen) bestelde KPN als eerste 1.000 telefoons bij Van Abel. Inmiddels zijn er 60.000 toestellen verkocht in 18 landen voor een prijs van 325 euro. De verwachting is dat er de komende 3 jaar in totaal 150.000 toestellen worden verkocht. Van Abel heeft de ambitie om de toestellen op de internationale markt aan te bieden, hij ziet met name kansen in de Verenigde Staten.

Lees ook:

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone