Robin Mobile

Wilfred Rottier (48)

Start: 2013
Personeel: 8
Omzet: vertrouwelijk

Grote telecomaanbieders verdienen steeds minder aan hun klanten omdat die steeds minder sms’en en bellen. “Echt inspelen op die nieuwe behoefte van klanten kunnen ze technisch wel, maar financieel niet”, zegt Wilfred Rottier. “Dat zou de doodsteek zijn voor hun eigen businessmodel. Ze verdienen juist aan de consument die buiten de bundel gaat.”

Rottier vond dit een ‘oneerlijke manier om met consumenten om te gaan’ en bedacht daarom Robin Mobile. Met zijn simkaart kun je zonder abonnement onbeperkt bellen, sms’en en mobiel internetten. Rottier weet wat hij doet: in 2005 zette hij Ortel Mobile op, voor consumenten die veel naar het buitenland bellen. Klein zijn heeft voordelen, zegt hij: “Al die kosten die KPN of Vodafone hebben, heb ik niet. Ik kan met kleinere marges genoegen nemen.”

Financiering komt uit eigen zak, Rottier hoopt met één tot anderhalf jaar winstgevend te zijn. Mobiele aanbieders zijn volgens hem beducht voor Robin Mobile. In Frankrijk had de komst van een vergelijkbaar bedrijf een ‘aardschok’ tot gevolg. Consumenten stapten massaal over. Zo snel zal dat in Nederland niet gaan, geeft Rottier toe, want onze markt is minder conservatief dan de Franse. “Wij zijn verwend met zoveel aanbieders in de mobiele markt.”

Tekst Eefje Rammeloo

Challenger50 van 2013

Al a carte advocaten Challenger50 2013