Snappcar

Victor van Tol (39) en Pascal Ontijd (33)

Start: 2011
Personeel: 12
Omzet: niet openbaar

Challanger van het jaar 2013

Acht miljoen auto’s, is dat niet een beetje veel voor een land als Nederland, vroeg ondernemer Victor van Tol zich af. “Een auto bezitten is duur. Als ‘ie stilstaat voor de deur, kun je ‘m net zo goed uitlenen aan iemand anders.” Van Tol legde deze conclusie voor aan Pascal Ontijd en samen ontwikkelden ze SnappCar, een marktplaats voor particuliere autoverhuur.

Grootste uitdaging was het systeem erachter: online een auto zoeken, boeken, betalen en vooral gespuis buiten de deur houden. “Vijf procent van de potentiële huurders wordt afgewezen, bijvoorbeeld vanwege een veroordeling voor rijden onder invloed of het maken van veel schade.” In anderhalf jaar tijd had SnappCar 25.000 leden bij elkaar, er worden nu ongeveer duizend transacties per maand gedaan. Ze concurreren vooral met Greenwheels. “Zij hebben auto’s als eigendom, maar daardoor is het niet schaalbaar. Bovendien zijn wij een stuk goedkoper, gemiddeld veertig procent per dag.” 

In de tweede helft van 2012 begonnen de ondernemers SnappCar Business, voor stilstaande zakelijke auto’s, en nu richten ze hun pijlen op Europa. “De uitbreiding in Duitsland is net rond, in 2017 hopen we een Europese top3-speler te zijn.” Uiteindelijke ambitie is een “gamechanger op het gebied van mobiliteit te worden.” Of dit lukt hangt af van de financiering, de eerste ronde kwam tot stand via Athlon Carlease en de Rabobank, eind 2013 gaan ze op zoek naar investeerders voor ronde twee. 

Tekst Miloe van Beek

Challenger50 van 2013

Al a carte advocaten Challenger50 2013